Zmiany w katowickich autobusach

W sobotę rano zamknięty dla komunikacji miejskiej zostanie plac Szewczyka przed dotychczasowym dworcem kolejowym w Katowicach. Na razie przejezdna pozostanie wiodąca wzdłuż hali dworca ul. Dworcowa.
Zmiany w katowickich autobusach
Zamknięcie placu Szewczyka i planowane na przyszły tydzień całkowite zamknięcie obecnej dworcowej hali to kolejne etapy przygotowań do budowy nowego dworca kolejowego i autobusowego w Katowicach. Oba dworce mają być gotowe do maja 2012 r., a powstająca na placu Szewczyka galeria handlowa - do końca 2012 r.

Na razie, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przebudowa dworca i terenu wokół niego zmienią komunikację w mieście. Na znajdującym się przed halą dworca placu Szewczyka dotąd mieściły się dworzec autobusowy i estakada dla pasażerów przechodzących na dworzec kolejowy. Teraz, gdy rozpoczną się tam prace budowlane, dworzec i estakada zostaną zagrodzone.

Jak poinformował podczas środowej konferencji prasowej w Katowicach Krzysztof Sobański z organizującego komunikację w regionie Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP, w związku z zamknięciem placu Szewczyka w centrum miasta zmienią się trasy ok. 40 linii autobusowych. Sobański wskazał, że wprowadzane w życie zmiany nie różnią się niczym od tych, o jakich informowano przed kilkoma miesiącami.

Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, od soboty będzie kończyć i zaczynać bieg przed torami - głównie na placu Andrzeja, Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, placu Miarki, a także placu Wolności. Na dwóch ostatnich placach będzie można przesiąść się do tramwajów, których ma jeździć więcej.

Ponieważ obsługa pasażerów kolei prowadzona jest już z drugiej strony torów, na dworcach tymczasowych przy placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz przy ul. Konopnickiej ustawiono nowe przystanki autobusów - zlokalizowane tak, aby pasażerowie mogli w miarę dogodnie dotrzeć w oba te miejsca. Znajdują się one m.in. przy ul. Mikołowskiej w pobliżu sądu okręgowego oraz w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki i Konopnickiej.

Cztery linie autobusowe - nr 51, 600, 672, 674 - będą przecinać tory kolejowe. Pojadą przez katowicki Rynek, zatrzymując się tam na przystanku przy dawnym Domu Prasy. Od kilku miesięcy kursują już w ograniczonym zakresie dwie linie okrężne, ułatwiające poruszanie się po centrum miasta i dojazd do dworca tymczasowego - nr 900 (z ul. Francuskiej do pl. Wolności) i 910 (z Doliny Trzech Stawów, przez osiedle Paderewskiego, Rynek, pl. Miarki z powrotem do Doliny Trzech Stawów). Od soboty obie te linie będą kursowały znacznie częściej niż dotąd - będą też na nich jeździły niskopodłogowe autobusy przegubowe w miejsce krótkich.

Zmiany w organizacji ruchu odczują nie tylko pasażerowie komunikacji, ale też piesi - w związku ze stopniowym zamykaniem od przyszłego tygodnia niektórych szlaków pieszych wokół dworca. Od poniedziałku niemożliwe stanie się już przejście przez zamkniętą z końcem października halę dotychczasowego dworca.

Na razie wiadomo, że do czasu rozpoczęcia właściwych prac budowlanych, przejezdna będzie wiodąca wzdłuż hali dworca ul. Dworcowa. W pierwszym etapie przygotowań do rozbiórki dworca ruch poprowadzony zostanie nią inaczej niż dotąd - w obu kierunkach. O kilkudniowym zamknięciu Dworcowej - na czas rozbiórki estakady - kierowcy mają zostać zawczasu powiadomieni.

Samorząd Katowic, kolej wraz z komercyjnym inwestorem przebudowy dworca oraz regionalny organizator komunikacji informują o utrudnieniach m.in. na stronach internetowych www.dworzec-katowice.info, www.uwagaprzemiany.katowice.eu oraz www.kzkgop.com.pl. Od czwartku na przystankach w centrum miasta oraz głównych przystankach w dzielnicach Katowic ma się też pojawić łącznie 40 informatorów, rozdających mapki i ulotki oraz służących pasażerom radą.

Kompleks komunikacyjno-handlowy na katowickim placu Szewczyka, którego częścią będzie nowy dworzec kolejowy, zbuduje firma Strabag. Z komunikatu przekazanego dziennikarzom podczas środowej konferencji prasowej wynika, że umowę na budowę kompleksu podpisały 25 listopada spółka Strabag oraz związana z głównym inwestorem - firmą Neinver - spółka Galeria Katowicka.

Całkowita podana w komunikacie wartość inwestycji to 240 mln euro. Umowa przewiduje m.in. budowę dworca kolejowego wraz z częścią handlową, budowę dworca autobusowego oraz przejazdu drogowego pod dworcem kolejowym, budowę pięciokondygnacyjnej galerii handlowej, wielopoziomowego parkingu podziemnego oraz wielosalowego kina. Łącznie powstać ma 200 tys. m kw. nowej powierzchni użytkowej, z czego 53 tys. m kw. zajmie Galeria Katowicka, a 7 tys. m kw. nowy dworzec kolejowy. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.