Zmieni się oblicze zagłębiowskich tramwajów

  • esosnowiec.pl (Izabela Kieliś)
  • 04-06-2012
  • drukuj
Mimo że Tramwaje Śląskie starają się udostępniać swoim pasażerom nowe pojazdy i modernizują stare, taka negatywna wizja zagłębiowskiej i śląskiej infrastruktury tramwajowej wciąż pozostaje w świadomości wielu mieszkańców regionu. Jednak wkrótce ma się to zmienić za sprawą największego w historii spółki przetargu na modernizację torowisk i tramwajów, w tym tych z Zagłębia Dąbrowskiego, który właśnie wystartował.
Zmieni się oblicze zagłębiowskich tramwajów

„Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" to nazwa projektu, dzięki któremu w 2014 roku podróżowanie tramwajem po województwie śląskim ma wyglądać zupełnie inaczej niż do tej pory.

Jak przyznają władze spółki Tramwaje Śląskie, to największa w historii inwestycja, która pochłonie w sumie ponad 651 mln zł. Grubo ponad połowa kosztów projektu, czyli 384 mln zł zostanie dofinansowana przez Unię Europejską. Reszta, czyli wkład własny będzie stanowiła suma pozyskana z emisji obligacji do kwoty 320 mln zł oraz pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W sumie Tramwaje Śląskie chcą wyremontować 46 km torów, rozbudować infrastrukturę torową i sieciową, zakupić 30 nowoczesnych wieloczłonowych tramwajów niskopodłogowych, a kolejnych 75 zmodernizować.

Inwestycje będą prowadzone na trzech ciągach komunikacyjnych łączących największe miasta aglomeracji, czyli: Bytom, Chorzów, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze, a także Sosnowiec. Jakich udogodnień mogą spodziewać się pasażerowie Zagłębia Dąbrowskiego?

- W ramach realizowanego przez Spółkę projektu na terenie Sosnowca przewidziano do realizacji 5 zadań infrastrukturalnych. Będą to: modernizacja linii tramwajowej w Sosnowcu na ulicy Małachowskiego - odcinek od Ronda im. Gierka do ul. Mościckiego, modernizacja torowiska w Sosnowcu na ul. J. Piłsudskiego oraz na skrzyżowaniu z ul. Jana Sobieskiego, modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Jana Sobieskiego od połączenia torowego do granic miasta z Katowicami (wraz z dobudową drugiego toru) wraz z przebudową sieci trakcyjnej, modernizacja przejazdów w ciągu ul. 3-go Maja na skrzyżowaniach z Parkową i Mościckiego oraz modernizacja linii tramwajowej na ulicy 3-go Maja, od CWK do Pętli Zagórze - wymienia Mirosław Tepling, kierownik biura spółki. Pierwsze prace w rejonie ul. Sobieskiego powinny rozpocząć się w drugiej połowie tego roku.

Inwestycja dotyczy także samych wagonów. 30 maja minął termin składania ofert w przetargu na modernizację starych 105Na. Wykonawca, który go wygra zajmie się 45 pojazdami. Pozostałych 30 przejdzie metamorfozę w Zakładzie Usługowo - Remontowym Tramwajów Śląskich w Chorzowie. Siedem wagonów trafi do zajezdni w Będzinie.

- Modernizacja tramwajów ma obejmować zmianę ich systemów napędowych skutkującą oszczędnościami w zużyciu energii elektrycznej i podwyższeniem niezawodności eksploatacyjnej. Modyfikacji ulegnie także wystrój zewnętrzny i wewnętrzny poprawiając jakość podróżowania pasażera, prowadzenie tramwaju przez motorniczego, jak i estetykę wagonu. W czasie modernizacji wagonów będzie instalowane wyposażenie umożliwiające korzystanie ze ŚKUP - mówi Mirosław Tepling.

Lada moment powinien również zostać ogłoszony przetarg na dostarczenie nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, które na początku 2014 wyjadą na główne trasy, w tym będą obsługiwały linię nr 15 z Sosnowca do Katowic.

Wagony zostaną zbudowane na indywidualne zamówienie Spółki. - Inwestycja wpłynie na pewno korzystnie na czas podróży oraz na poprawę stanu środowiska przyrodniczego. To wszystko sprawi, że w 2014 roku standard podróżowania w naszej aglomeracji znacznie się polepszy, a 50 procent naszego taboru będzie zmodernizowane na miarę XXI wieku - przekonują przedstawiciele Tramwajów Śląskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE