PARTNER PORTALU
  • BGK

Znamy winowajców brudnych pociągów

  • Piotr Kazimierowski – www.kolej.com.pl    14 października 2014 - 11:54
Znamy winowajców brudnych pociągów

Dotychczas w świadomości większości społeczeństwa, polityków i mediów za brudne pociągi odpowiadał jedynie przewoźnik, który niewłaściwie egzekwował od wykonawcy poziom realizacji usług utrzymania czystości w swym taborze kolejowym.




Jak się okazuje, sytuacja ta jest jedynie skutkiem znacznie głębszych i poważniejszych nieprawidłowości wynikających z zaniedbań i błędów systemowych, za które odpowiadają w znacznie większym stopniu zamawiający nowy i zmodernizowany tabor – głównie pracownicy urzędów marszałkowskich, producenci nowego i modernizowanego taboru, a także zarządca infrastruktury, który zapomniał zupełnie o konieczności dostosowania swojej infrastruktury do nowych wymagań technicznych taboru kolejowego oraz zmian na rynku.

Czytaj też: Przewozy Regionalne wystawiają pociąg na internetowej licytacji

Jak wynika z przeprowadzonych przez nas analiz, z powodu nienależytej dbałości o interes samorządu i przyszłego użytkownika, kupowanych często z unijnym dofinansowaniem pojazdów, nabywane szynobusy i elektryczne zespoły trakcyjne są obarczone poważną wadą prawną, mającą diametralny wpływ na utrzymanie czystości.

W wyniku działań producentów taboru kolejowego, którzy bezprawnie wprowadzają zbyt szeroką ochronę praw autorskich do sporządzanej przez siebie dokumentacji technicznej i konstrukcyjnej, ani właściciel, ani użytkownik taboru nie może jej publikować podczas przetargów i wyboru wykonawców.

Czytaj też: Doprowadzą pociąg z Olsztyna do lotniska w Szymanach

W ten sposób niemożliwym staje się prawidłowe oszacowanie oferty przez wykonawcę, który nie dysponuje podstawowymi dokumentami, takimi jak instrukcje czyszczenia taboru kolejowego, co z kolei w sposób rażący narusza art. 29 ustawy prawo zamówień publicznych, mówiący m.in że: „przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty a także że przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję".

Brak możliwości publikacji szczegółowych wymagań w zakresie utrzymania czystości sprawia, iż po pierwsze szacowanie wartości zamówienia obarczone jest znacznym błędem wynikającym z braku dostatecznych informacji o wielkości, rodzaju stosowanych środków chemicznych, obowiązujących procedurach technicznych i bezpieczeństwa niezbędnych do prawidłowego utrzymania czystości, jak również eliminuje z udziału w rynku firmy, które mogłyby podnieść jakość utrzymania poprzez zastosowanie mechanizacji robót.

Niestety brak wystarczających informacji o innym procesie czyszczenia dla każdego z typów i pojazdów szynowych, spowodowany tajnością dokumentacji sprawia, iż omijają ten segment uznając go skąd inąd słusznie za mocno zmonopolizowany i skorumpowany prywatno-biznesowymi układami.

Natomiast producenci taboru w pogoni za monopolem na utrzymanie taboru utajniają wszelką dokumentację, nawet tą związaną z opisem procesu czyszczenia, co doprowadza do kuriozalnej sytuacji, gdzie ściśle tajnym staje się dokument mówiący o tym, jakie środki i w jaki sposób należy stosować do każdej z wielu rodzajów powierzchni, by utrzymać należyty poziom czystości.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • cała para w gwizdek, 2014-11-05 08:26:18

    Do Dawny pasażer P K P : no coś Ty, masz pojęcie jak drastycznie wzrosłoby bezrobocie, jakby ta cała świta trafiła na bruk? A tylko domyślać się można po ostatniej słynnej zmianie zatrudnienia, że wtedy to już trzeba będzie ogłosić upadłość państwa, a my będziemy płacić, płacić, płacić te długi za o...dprawy...  rozwiń
  • obecny pasażer autobusów, 2014-10-15 10:27:42

    Prostsze rozwiązanie - SPRYWATYZOWAĆ!!! Tysiące autobusików i autobusów prywatnych, jakoś się porusza po drogach i jakoś nie ma problemu z brudem, itp.... najgorzej było np. w PKS Cieszyn....ale on już upadł i BUSBROTHERS ma punktualne, wygodne i czyste busy
  • Dawny pasażer P K P , 2014-10-14 18:33:02

    A może tak nareszcie ktoś puknie się w czapkę,zlikwiduje kilka setek spółeczek i wróci do jednego PKP. Bedzie jeden odpowiedzialny,jeden rozkład jazdy i skończy się ten bardak...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.