Żnińska kolejka dostanie wsparcie samorządu wojewódzkiego

Samorządowe władze województwa kujawsko-pomorskiego będą wspierać finansowo działalność Żnińskiej Kolei Powiatowej. Dofinansowanie ma zagwarantować dalsze funkcjonowanie jednej z najstarszych kolei wąskotorowych w Polsce.
 Żnińska kolejka dostanie wsparcie samorządu wojewódzkiego
"Zależy nam na dalszym funkcjonowaniu Żnińskiej Kolei Powiatowej. Wykonywane przez nią przewozy pasażerskie są wyjątkową na skalę Polski i popularną atrakcją turystyczną" - podkreślił w wydanym komunikacie Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

Jak zaznaczył Całbecki, Żnińska Kolej Powiatowa na trwałe wpisała się w pejzaż kulturowy ziemi pałuckiej i jest jedną z jej najbardziej rozpoznawalnych atrakcji. Kolej posiada w swych zasobach zabytkowy tabor i infrastrukturę, między innymi czynny parowóz Px38-805.

Żnińska Kolej Powiatowa działa w formie spółki z o.o., której głównym udziałowcem jest prywatny fundusz inwestycyjny. Udziały posiadają również powiat żniński, województwo kujawsko-pomorskie, a także gminy Żnin oraz Gąsawa.

"Dotychczasowa forma organizacyjno-prawna działania spółki okazała się nieefektywna. Wobec niebezpieczeństwa zlikwidowania wykonywanych przez nią przewozów, samorządowe władze województwa opracowały projekt porozumienia na rzecz zapewnienia dalszego funkcjonowania kolejki" - dodał marszałek.

Porozumienie, którego stronami są Urząd Marszałkowski oraz pozostałe samorządy będące współudziałowcami spółki, przewiduje dalsze prowadzenie działalności Żnińskiej Kolei Powiatowej już w ramach Muzeum Kolei Wąskotorowej (MKW) w Wenecji koło Żnina.

MKW jest oddziałem Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie prowadzonego przez gminę Żnin. Jak zapowiedziano, w pierwszym etapie spółka zarządzająca obecnie wąskotorówką wydzierżawi MKW część majątku: tabor oraz elementy infrastruktury kolejowej, a następnym etapem ma być zbycie części majątku spółki na rzecz muzeum.

Urząd Marszałkowski oraz pozostałe samorządy będą wspierać finansowo gminę Żnin jako organ prowadzący muzeum, w ramach którego Żnińska Kolej Powiatowa będzie funkcjonować. Kolejka ma zostać przekazana pod skrzydła muzeum w najbliższych dniach.

Początki historii Żnińskiej Kolei Powiatowej, o rozstawie szyn 600mm, sięgają roku 1892. Główną przesłanką do jej budowy była konieczność transportu płodów rolnych, między innymi buraków cukrowych dla nieistniejącej już cukrowni w Żninie.

Główna linia kolejki przebiegała na dystansie 20 km od Żnina przez Rydlewo i Biskupin do Rogowa z rozgałęzieniem długości 8 km w Biskupinie, w kierunku Gąsawy i Szelejewa. W samym Żninie usytuowano między innymi parowozownię, warsztaty naprawcze i rampę przeładunkową, służącą do przeładunku z kolei normalnotorowej na wąskotorową.

Od momentu otwarcia kolejka systematycznie się rozwijała, w roku 1914 łączna długość torów ŻKP wynosiła już ponad 70 km. Po ostatniej wojnie okres świetności kolejki przypada na lata 1945-50, kiedy to w ramach trwającej odbudowy kraju kolejka przewoziła rocznie ponad 800 tysięcy ton towarów i blisko 40 tysięcy podróżnych. W 1949 w ramach nacjonalizacji ŻKP przeszła we własność PKP.

W roku 1962 zdecydowano o likwidacji przewozów osobowych, a w następnych latach stopniowo likwidowano ruch towarowy, jednocześnie demontując tory. W roku 1972 otwarto Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji koło Żnina, a zarząd PKP podjął decyzję o otwarciu linii turystycznej Żnin-Wenecja-Biskupin-Gąsawa.

W 2002 roku powiat Żniński wraz z gminą Gąsawa przejęły majątek od PKP. Od tej chwili ŻKP jest samodzielną spółką, przewożącą co roku do stu tysięcy osób.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE