ZPGO: rozporządzenie w sprawie instalacji MBP to krok wstecz

Niespójne, kontrowersyjne i miejscami sprzeczne z ustawą śmieciową – tak Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami ocenia projekt nowego rozporządzenia ministra środowiska ws. mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.
ZPGO: rozporządzenie w sprawie instalacji MBP to krok wstecz
Wiele zapisów projektu rozporządzenia ws instalacji MBP jest niejasne (fot. marszow.pl)

Rośnie lista rozczarowanych i niezadowolonych z przygotowywanego przez ministra środowiska rozporządzenia w sprawie instalacji MBP.

- Przedstawiony przez Ministra Środowiska projekt rozporządzenia jest odmienny od poprzednich projektów, a przede wszystkim zawiera wiele niespójnych zapisów i szereg kontrowersyjnych idei, sprzecznych- zdaniem naszego związku- z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w znowelizowanej wersji z 1 lipca 2011 r. oraz z praktyką i dotychczasową linią interpretacyjną Ministra Środowiska – podkreśla w piśmie do naszej redakcji Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami (ZPGO).

Rozporządzenie cofa reformę śmieciową? 

Przedstawiciele firm branży gospodarki odpadami nie zostawiają na projektowanym dokumencie suchej nitki.

- Wprowadzenie w życie takich rozwiązań jak proponuje minister w projekcie cofnęłoby gospodarkę odpadami komunalnymi do czasów poprzedzających stan, kiedy strumienie odpadów cyrkulować mogły tylko w granicach województwa – argumentują przedsiębiorcy i wypunktowują ponad 20 szczegółowych uwag.

Związek zauważa m.in., że w rozporządzeniu nastąpiło wprowadzenie swoistego katalogu procesów, dla których projekt określa wymagania, poprzez dodanie osobnego procesu mechanicznego i osobnego biologicznego. Na to zwracała już na naszych łamach uwagę Magdalena Markiewicz, członek zarządu Eneris Surowce.

- Projekt wbrew swojej nazwie - rozporządzenie w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych - nie odnosi się do jednego procesu przetwarzania odpadów komunalnych, ale aż do trzech procesów, przy czym dwa z nich - mechaniczne przetwarzanie i biologiczne przetwarzanie - mają, jak wskazują dalsze zapisy projektu, mieć charakter odrębny – czytamy w stanowisku ZPGO.

Niespójne zapisy

Wiele zapisów rozporządzenia, zdaniem pracodawców z branży, jest niejasnych i niespójnych, jak chociażby § 4 ust. 3, który mówi, że "Dopuszcza się prowadzenie procesu biologicznego przetwarzania odpadów w instalacji, o której mowa w §2 ust. 1, do przetwarzania odpadów zielonych i innych bioodpadów, a także innych odpadów ulegających biodegradacji oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, lub materiału po procesie kompostowania lub fermentacji."

- To zapis o bardzo niejednoznacznej redakcji – twierdzi ZPGO. - Patrząc przez pryzmat ust. 5 i ust. 13 tego samego paragrafu rozporządzenia, celem miało być zapewne umożliwienie przetwarzania odpadów zielonych i innych bioodpadów w instalacji do biologicznego przetwarzania frakcji podsitowej, jako odrębnie prowadzonego procesu (z uwzględnieniem zakazu mieszania - vide ust. 2 tego samego paragrafu). Konstrukcja tego zapisu tego celu jednak nie oddaje.

Zdaniem przedsiębiorców zapis powinien brzmieć tak, jak w poprzednich projektach rozporządzenia, tj: "Dopuszcza się eksploatację części biologicznej instalacji, o której mowa w par. 2. ust. 1, do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających (...)".

Pełne zestawienie uwag ZPGO publikujemy w dziale Multimedia.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU