Związkowcy przeciw tworzeniu Kolei Małopolskich

Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" w Małopolsce od wtorku rozdaje wśród pasażerów ulotki, w których krytykuje działania samorządu wojewódzkiego, zmierzające do powołania samorządowej spółki zajmującej się kolejowymi przewozami regionalnymi w Małopolsce.
Związkowcy przeciw tworzeniu Kolei Małopolskich

Jak poinformował dziennikarzy we wtorek przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ "Solidarność" Henryk Sikora, akcja informacyjna będzie trwała przez kilka dni na dworcach kolejowych w Małopolsce.

"To jest początek, bo jeśli ostatecznie samorząd województwa podejmie decyzję o tworzeniu swojej spółki, a stanie się to być może pod koniec tego roku, to w zależności od sytuacji będą prowadzone dalsze działania" - zapowiedział Sikora.

Związkowcy, powołując się na przykład Kolei Śląskich, które nie radziły sobie z przejęciem od Przewozów Regionalnych transportu na Śląsku w grudniu zeszłego roku oceniają, że rozpoczęcie działalności przez podobną spółkę w Małopolsce doprowadziłoby do "dużego chaosu i negatywnych skutków dla pasażerów".

Czytaj też: Szacują 50 mln strat dla Kolei Śląskich

Obawiają się oni też, że powołanie nowego przewoźnika regionalnego pociągnie za sobą zmniejszenie liczby połączeń kolejowych w Małopolsce i obniżenie ich jakości, a co za tym idzie także zwolnienia wśród pracowników kolei.

"Oczywiście Kraków się obroni, bo tu jest dużo podróżnych, natomiast najbardziej zagrożone są tereny najbardziej oddalone od Krakowa: odcinek do Zakopanego, teren Nowego Sącza i Krynicy oraz północna część województwa" - mówił Sikora.

Wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela, odpowiedzialny za transport kolejowy, wyjaśnił, że powołanie nowego podmiotu do regionalnych przewozów kolejowych jest jedną z opcji, jaką zarząd regionu bierze pod uwagę w związku z planami ogłoszenia w przyszłym roku przetargu na przewozy pasażerskie na kolejne 10-15 lat.

"W Małopolsce chcemy dobrze działających przewozów kolejowych () Nie ma jeszcze odpowiedzi, w jaki sposób doprowadzimy do tego nowego stanu, natomiast nie chcemy być zakładnikiem złej sytuacji i starych długów Przewozów Regionalnych" - podkreślił.

"Jednym z rozwiązań może być powołanie spółki samorządowej Małopolskie Koleje, która - wyposażona w pociągi, które kupujemy i stabilną właścicielską dotację - będzie mogła zapewnić te przejazdy" - dodał.

Według Ciepieli w planowanym przetargu będą mogły wystartować też Przewozy Regionalne, jeśli rozwiążą swoje problemy. Pod uwagę brana jest też opcja podziału Przewozów Regionalnych na mniejsze spółki, odpowiadające zasięgiem województwom lub grupom województw i na tej bazie utworzenie Małopolskich Kolei.

"Dzisiaj nie ma jeszcze żadnych przesłanek do niepokoju wśród kolejarzy związkowców, te wszystkie możliwe opcje badamy i chcielibyśmy, aby ta nowa jakość w przewozach w Małopolsce pojawiła się na przełomie 2014/2015 roku" - zapowiedział wicemarszałek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

kolejarz - na slasku po przejsciowych klotoch wreszcie zaczyna panowac porzadek, czyste pociagi...a i powróciły połączenia, które dawno przestały się nierobom z PKP opłacic, Np. Cieszyn odzyskał połaczenie kolejowe dzieki kolejom slaskim. Jak gdzieś jest bałagan to tylko przez PKP. Zlikwidować jak... najszybciej, raka trzeba wyciąć, a nie leczyć aspirynom. rozwiń

Cieszyniak, 2013-03-20 13:30:01 odpowiedz

Jako stary kolejarz --uważam te wszystkie działania podziału KOLEII NA SAMODZIELNE regionalne PODMIOTY ---JAKO " IDIOTYZM " . Nikt nie myśli o społeczeństwie - obywatelskim podobno !! to sa ambicje lokalnych " kacyków " dla ustawienia znowu samych swoi...ch w zarzadach i radach nadzorczych !!!!!!!!!!!!! TO CAŁKOWITY BRAK KOORDYNACJI PRZEWOZOWEJ !!! vide śląsk !! Od granicy regionu/województwa/ do granicy --,a co dalej ???? Likwidacja najbardziej proekologicznego środka transportu -- , zamykanie linii !!!! A , szynobusy to nie mądrzejsze od autobusów ???????????m PKP - KOLEJ POLSKA ---POWINNA BYĆ JEDNYM DOBRZE ZARZĄDZANYM PODMIOTEM !!!!!!!!!!!!11 rozwiń

kolejarz, 2013-03-20 10:26:05 odpowiedz

BO KOLEJARZE SIĘ BOJĄ, ZE BĘDĄ MUSIELI PRACOWAĆ ZAMIAST PRZYCHODZIĆ DO PRACY!

diabolic, 2013-03-19 15:54:45 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE