11 rządowych działań dla woj. pomorskiego

11 rządowych działań na rzecz woj. pomorskiego przedstawiła KPRM po poniedziałkowym posiedzeniu rządu w Gdańsku.

11 rządowych działań dla woj. pomorskiego
Z Pomorskiej Kolei Metropolitarnej może korzystać rocznie 6,5-10,5 mln pasażerów. Fot. Mat. prasowe

11 działań mających posłużyć rozwojowi regionu przedstawiono w komunikacie CIR wydanym po posiedzeniu rządu. Na pierwszym miejscu znalazła się zbudowana przez samorząd województwa Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM)– największa – warta ponad 1 mld zł, inwestycja infrastrukturalna na Pomorzu, którą dofinansowano z funduszy UE kwotą 618 mln zł.

Kolej metropolitarna chlubą Pomorza

Z PKM może korzystać rocznie 6,5-10,5 mln pasażerów. Regularne kursy pociągów po tej nowo wybudowanej linii mają zacząć się dzisiaj. Przewoźnikiem będzie PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. We wrześniu ruch pociągów będzie się odbywał głównie na trasie Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Port Lotniczy.

Czytaj też: Pomorska Kolej Metropolitalna: 1 września ruszają regularne kursy

W dni powszednie na tej trasie będą kursowały średnio w ciągu godziny po cztery pociągi w każdą stronę. Od 1 października mają zostać uruchomione pociągi z Wrzeszcza i Gdańska Głównego do Kartuz oraz z Wrzeszcza do przystanku Gdańsk Osowa.

Muzeum II Wojny Światowej

Na kolejnej pozycji działań dla regionu znalazła się budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Inwestycja finansowana jest w całości z budżetu państwa, a jej koszt ma wynieść prawie 449 mln zł. Muzeum, którego budowa rozpoczęła się w sierpniu 2012 r., a zakończenie planowane jest na jesień przyszłego roku, ma w nowoczesny sposób prezentować historię II wojny św. zarówno z perspektywy wielkiej polityki, jak i doświadczeń zwykłych ludzi.

Czytaj też: Muzeum II Wojny Światowej spotykają kolejne nieszczęścia. Koszty rosną jak na drożdżach

Sercem muzeum, które powstaje nad Motławą przy ulicy Wałowej, będzie stała wystawa urządzona na powierzchni 5 tys. mkw. Duża część obiektu, w tym przestrzeń przeznaczona na wystawę główną, znajdzie się pod ziemią. Na powierzchni – zgodnie z projektem przygotowanym przez Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni, stanie wysoki na ok. 40 m budynek w kształcie pochylonego graniastosłupa o podstawie trójkąta. W tej części, na sześciu poziomach użytkowych, zaplanowano m.in. bibliotekę, sale wykładowe i kawiarnię.

Most kolejowy nad Martwą Wisłą

Na liście działań rządowych, które mają zapewnić lepszy rozwój woj. pomorskiemu, znalazła się też budowa nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, jest częścią większego zadania – modernizacji linii kolejowej nr 226 na odcinku między Pruszczem Gdańskim a stacją Gdańsk Port Północny. Koszt budowy mostu to 35 mln zł, a koszt całej inwestycji – 370 mln zł.

Pierwsze pociągi mają pojechać po nowej przeprawie w grudniu, cała inwestycja ma skończyć się za rok. Most z dwoma torami (po dotychczasowej przeprawie biegła tylko jedna nitka torów), znacząco poprawi transport kolejowy towarów z i do gdańskiego portu.

Pociągi będą mogły pokonywać przeprawę z prędkością nawet 100 km/h (dziś ograniczona jest do 20 km/h). W porównaniu ze starą przeprawą inwestycja sześciokrotnie zwiększy przepustowość mostu. Nowy most znajdzie się też wyżej nad lustrem wody, na czym skorzysta żegluga.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE