180 km śląskich torów kolejowych do remontu

Umowy na odnowienie ponad 180 km torów kolejowych w północnej części woj. śląskiego podpisała w poniedziałek w Częstochowie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Chodzi o odcinki Częstochowa - Fosowskie oraz Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa.
180 km śląskich torów kolejowych do remontu

Pierwszy z nich po remoncie pozwoli na odtworzenie najszybszego połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę, Lubliniec i Opole. Najszybsze pociągi będą docelowo mogły pokonać całą tę trasę w czasie krótszym niż 4 godziny (obecnie ponad 5 h przez Poznań).

Drugi odcinek to kolejowe połączenie Zawiercia z Jaworznem Szczakową przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice, alternatywna droga z Warszawy do Krakowa dla wykorzystywanej na co dzień trasy przez Tunel. Linia ta jest na co dzień intensywnie wykorzystywana w ruchu towarowym.

Oba przedsięwzięcia to tzw. kluczowe projekty rewitalizacyjne, mające zwiększać absorpcję unijnych środków na kolei. Rewitalizacje są prostsze niż czasochłonne i drogie modernizacje. Zakładają bowiem nie poprawę, a odtworzenie pierwotnych parametrów linii, czyli np. prędkości maksymalnej czy nacisku osi. Prace nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy kosztownej infrastruktury środowiskowej.

Inwestycja na odcinku między Częstochową a Fosowskimi obejmie ponad 96 km torów, 11 stacji, 19 peronów, 71 obiektów inżynieryjnych, a także 48 skrzyżowań z drogami. Wraz z podobnymi przedsięwzięciami na odcinkach Włoszczowa Północ - Częstochowa Stradom oraz Fosowskie - Opole rewitalizacja pozwoli osiągnąć najszybsze połączenie między Warszawą a Wrocławiem.

Zgodnie z pierwotnymi parametrami technicznymi, pociągi pasażerskie będą znów mogły osiągać tam do 120 km/h, a towarowe - do 70 km/h. Przy założeniu wykorzystania składów pendolino i osiągnięciu przez nie prędkości 230 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej, podróż z Warszawy do Wrocławia może trwać ok. 3 h 45 min.

Roboty w ramach tego przetargu będą dotyczyły ok. 1,9 km linii nr 700 na odcinku Częstochowa - Częstochowa Stradom oraz ok. 58,4 km w części jednotorowej linii nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom - Fosowskie. Kontrakt zawarto z konsorcjum tworzonym przez spółki: Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie (lider) oraz Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane "TOR" w Mysłowicach. Wartość kontraktu to 323,5 mln zł brutto.

Z kolei Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie wygrało w przetargu PLK, obejmującym zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa". Wartość kontraktu to 439,3 mln zł brutto.

Prace w ramach tego projektu obejmą odcinek Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa. Po tej trasie od 2009 r. nie jeżdżą pociągi osobowe, jest ona natomiast ważna dla ruchu towarowego. Tory szczególnie między Dąbrową Górniczą a Jaworznem są w złym stanie. W sumie prace rewitalizacyjne będą dotyczyły 18 km linii nr 1, 16 km linii nr 133, 16 km linii nr 160 i 17 km linii nr 186.

Po rewitalizacji przywrócona zostanie tam maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów pasażerskich 120 km/h i towarowych 80 km/h. Prace obejmą m.in. wymianę nawierzchni torowej ponad 91 km torów i montaż 144 nowych rozjazdów. Wyremontowane zostaną też: sieć trakcyjna, 9 przejazdów, 12 peronów oraz 60 obiektów inżynieryjnych. Roboty obejmą też system sterowania ruchem pociągów.

Według PLK rewitalizacja połączenia Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa jest uzupełnieniem prac prowadzonych na CMK, których celem jest skrócenie czasu przejazdu pociągów z Warszawy do Katowic do niewiele ponad 2 godzin. Rewitalizacja pozwoli też na usprawnienie i przyspieszenie ruchu towarowego w tym rejonie.

Zakończenie prac w ramach obu projektów zaplanowano na 2015 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.