2,5 km tramwajowego torowiska za 266 mln

W sobotę uruchomiona zostanie nowa trasa tramwajowa łącząca wschodnie dzielnice miasta z centrum. 2,5-kilometrowy odcinek miał być gotowy na Euro 2012.
2,5 km tramwajowego torowiska za 266 mln
Nowa trasa os. Lecha - Franowo kosztowała 266 mln zł. Na odcinku ponad 1 km przebiega w tunelach.

Jak powiedziała w środę na konferencji prasowej wiceprezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 Krystyna Rakowska, linia tramwajowa zapewni wschodniej części miasta połączenie z centrum w ciągu dwudziestu minut.

"Było to przedsięwzięcie niezwykle skomplikowane technicznie i technologicznie. Zrobiliśmy je w rok i trzy miesiące, co jest czasem godnym odnotowania. Miasto i poznaniacy mają duży powód do satysfakcji, bo przy okazji uporządkowaliśmy ogromny fragment Poznania, ukształtowaliśmy nowy ład przestrzenny" - powiedziała.

Kontrakt na budowę linii miasto Poznań i działająca w jego imieniu spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 podpisała z firmą Bilfinger Berger Budownictwo (lider konsorcjum) w marcu 2011 roku. Roboty budowlane kosztowały 225 mln zł. 44 proc. tej sumy pochodziło ze środków europejskich. Na trasie wybudowano sześć przystanków, w tym dwa podziemne. W ramach projektu wybudowano m.in. największy w Polsce podziemny tramwajowy węzeł rozjazdowy.

Przy budowie trasy zastosowano m.in. zasilającą sieć sztywną, użytkowaną na świecie w liniach metra, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i monitoringu wizyjnego, oraz ciche torowisko, które zostało tak skonstruowane, że w tunelu mogą po nim jeździć pojazdy służb ratowniczych.

Według pierwotnych zamierzeń, trasa miała być oddana do użytku w kwietniu 2012 r. Podczas Euro 2012 kibice mieli nią dojechać na stadion miejski z parkingów przy centrach handlowych. W trakcie Euro władze miasta zapowiadały, że trasa ruszy przed końcem zaplanowanych w Poznaniu meczów. Pozwolenie na użytkowanie trasy ostatecznie wydano 27 lipca.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE