2 mld euro na koleje sprawią, że przestaniemy narzekać

Kolejarze chcą w 2014 r. wydać na modernizację linii kolejowych ok. 2 mld euro - zapowiedział Jakub Karnowski, prezes PKP. Dodał, że już w tym roku pasażerowie na wielu trasach odczują pozytywne efekty trwającego programu inwestycyjnego na kolei.
2 mld euro na koleje sprawią, że przestaniemy narzekać
Karnowski o planach PKP mówił w piątek podczas konferencji "Polityka przemysłowa Unii Europejskiej - gospodarczy Trójkąt Weimarski", której współorganizatorem jest Grupa PTWP SA, wydawca m.in. Miesięcznika Gospodarczego "Nowy Przemysł" oraz portalu wnp.pl.

Karnowski wskazał, że planowana kwota inwestycji będzie znacznie wyższa niż w 2013 r., gdy wyniosła ona ok. 1,3 mld euro.

Prezes podkreślił, że choć to ogromne pieniądze oraz pewnego rodzaju "opóźniony o 50 lat Plan Marshala", to wciąż są to kwoty o wiele mniejsze, niż na infrastrukturę kolejową wydają chociażby Niemcy.

Dlatego też po 25 latach od transformacji ustrojowej w Polsce tylko 43 proc. linii kolejowych jest w dobrym stanie, a pomiędzy wieloma dużymi miastami pociągi jeżdżą wolniej niż ćwierć wieku temu. Z powodu zbyt małych nakładów na utrzymanie tras popadały one w coraz większą degradację.

Jednocześnie z powodu rosnącej sieci dróg ekspresowych i autostrad kolej zaczęła tracić pasażerów, a transport kolejowy mocno stracił na konkurencyjności.

Karnowski wskazał, że aktualnie średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce wynosi ok. 23 km/h. Średnia dla Unii Europejskiej wynosi 50 km/h, a w Niemczech jest to 60 km/h.

Prezes PKP stwierdził, że 2014 r. pasażerowie powinni już odczuć efekty prowadzonej modernizacji szlaków kolejowych, na czele z trasą z Gdańsk - Warszawa i dalej do Katowic oraz Krakowa, gdzie mają jeździć pociągi Pendolino.

Zdaniem Karnowskiego, kolej do 2020 r., czyli do końca obecnego budżetu UE, nie będzie mieć problemów z finansowaniem inwestycji, dlatego PKP będzie kłaść nacisk efektywne wykorzystanie dotacji - na trasy, które w przyszłości będą rentowne.

W dalszej perspektywie, po 2020 r., istnieje większe prawdopodobieństwo sięgnięcia po partnerstwo publiczno-prywatne w zakresie inwestycji w linie kolejowe.

Karnowski przypomniał, że PKP zrealizowało już dwa projekty w formule PPP dotyczące dworców kolejowych - w Katowicach i Poznaniu, gdzie spółka wniosła grunt, a deweloperzy wybudowali nowe dworce wraz z kompleksami handlowymi. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

cała ta kwota (2mld zł) jest potrzebna na jeden idiotyczny projekt "tunel pod łodzią" tylko w kretyńskim państwie wyrzuca się pieniądze, żeby wpisać się w historię na nic innego nie starczy pieniędzy

ślązak, 2014-02-11 11:19:53 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE