PARTNER PORTALU
  • BGK

27 proc. dróg w Polsce będzie mieć betonową nawierzchnię

  • PAP    17 grudnia 2014 - 08:29
27 proc. dróg w Polsce będzie mieć betonową nawierzchnię
fot.pixabay.com

Do 2020 roku 27 proc. dróg budowanych w Polsce będzie miało nawierzchnię betonową - poinformował we wtorek sejmową Komisję ds. Infrastruktury wiceszef resortu infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz. Pozostałe 73 proc. budowanych dróg pokryje asfalt.




Wiceminister wraz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił posłom plany dotyczące realizacji nowych projektów drogowych do 2020 roku. GDDKiA zaprezentowała także analizę dotyczącą opłacalności zastosowania technologii betonowej w porównaniu do asfaltowej.

Według Dyrekcji beton, jako nawierzchnię dróg ekspresowych i autostrad cechuje duża odporność na zmiany temperatury, duża sztywność przy przeciążeniach, możliwość ponownego wykorzystania materiału, większa trwałość, ale i mniejsze koszty utrzymania. Drogi z betonu buduje się jednak drożej i wymagają one dużo większej precyzji podczas prac. Nawierzchnie asfaltowe pozwalają z kolei na szybkie remonty i cechuje je lepsza przyczepność kół.

W czasie dyskusji z posłami padł zarzut, że polskie firmy nie są przygotowane do konkurowania z przedsiębiorstwami zagranicznymi od lat zajmującymi się budową dróg z betonu. Był on odpierany przez ekspertów i przedstawicieli branży betonowej, według których są już na polskim rynku gracze przygotowani do realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych.

Czytaj też: Będzie łatwiej budować drogi

"Oczywiście branża jest tym zaniepokojona, bo do tej pory w Polsce budowaliśmy przede wszystkim drogi asfaltowe" - powiedział dziennikarzom wiceminister Rynasiewicz. Jednak uspokajał, że wciąż 73 proc. projektów na lata 2014-2020 będzie realizowane w technologii asfaltowej.

Przypomniał także, że nasypy, podbudowy, wiadukty w technologii betonowej mogą robić wszystkie firmy, które dotychczas pracowały w tradycyjnych technologiach.

"Nie ma tutaj takiego niebezpieczeństwa, że jest to rynek, który jest jakby przygotowany dla firm zewnętrznych. Przypomnę (...), że często tymi firmami, które wygrywają przetargi w Polsce na odcinkach budowanych w tzw. technologii tradycyjnej, często są firmy zewnętrzne. Mamy rynek otwarty. Ale nam też zależy na tym, żeby budować przede wszystkim siłę polskich firm. A polskie firmy, które budują w technologii betonowej są mocne" - zaznaczył Rynasiewicz.

Za nawierzchniami z betonu jego zdaniem przemawiają nośność, trwałość i łatwość utrzymania dróg.

Wiceminister tłumaczył, że parametry, jakie resort chce osiągnąć, czyli trwałość tej drogi, czy też prognozy dotyczące natężenia ruchu, przemawiają za tym, by na długich odcinkach budować nawierzchnie betonowe.

"Chcemy, by ciężkie pojazdy przemieszczały się przede wszystkim autostradami, drogami szybkiego ruchu, tymi, które są dostosowane do odpowiedniego nacisku na oś, tak żeby te drogi jak najdłużej były w stanie niezniszczonym. Nie chcemy tego ruchu kierować na drogi wojewódzkie, samorządowe, inne" - podkreślił Rynasiewicz.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • tomir, 2014-12-19 10:32:41

    Znów zarobią inni, bo polskich cementowni już prawie nie ma.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.