3 mld zł na inwestycje na kolei

Około 3 mld zł mają kosztować remonty i budowa linii kolejowych w Pomorskiem w najbliższych latach.
3 mld zł na inwestycje na kolei

Powstanie Pomorska Kolej Metropolitalna, a odcinki linii Gdynia-Kościerzyna, Reda-Hel i Warszawa-Gdynia będą zmodernizowane. Prace utrudnią ruch na kolei.

Czytaj też: Większe dofinansowanie z UE dla kolei metropolitalnej

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański poinformował w środę w Gdańsku podczas konferencji prasowej, że projekty realizowane na terenie województwa są finansowane w 60 proc. z funduszy unijnych, a w 40 proc. – z funduszy krajowych (z budżetu państwa oraz z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego).

Czytaj też: Kolej chroni gady i uszy mieszkańców

Jak zaznaczył, Pomorskie jest w czołówce województw pod względem wartości projektów realizowanych na kolei. Tylko modernizacja 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni-Chylonii ma kosztować ponad 1 mld zł.

Rozpoczęte w marcu br. prace potrwają trzy lata. Modernizacja trasy odbywa się w ramach remontu linii kolejowej E 65 na odcinku Warszawa Wschodnia-Gdynia Chylonia (ponad 350 km).

Szafrański poinformował, że w związku z modernizacją tej linii w Trójmieście od 1 czerwca należy się spodziewać poważnych utrudnień w ruchu. Ruch pociągów na trasie Gdańsk-Gdynia zostanie znacznie ograniczony.

„Trasą będzie przejeżdżać tylko ok. 30 proc. obecnie jeżdżących pociągów dalekobieżnych i taki stan utrzyma się około dwa lata” – podkreślił. Jak wyjaśnił, część pociągów z południa i ze wschodu kraju jadących do Gdyni, będzie kończyła bieg w Tczewie i tam podróżni będą się przesiadali do SKM.

„To, co będziemy realizowali, to nie jest prosta naprawa torów, ale budowa linii od podstaw” – zaznaczył. Jego zdaniem 2012 rok będzie przełomowy – czas jazdy na trasie z Gdyni do Warszawy powinien się skracać, bo będzie coraz więcej zmodernizowanych już odcinków.

W Pomorskiem PKP PLK zmodernizuje dwa korytarze kolejowe: tzw. helski i kościerski. Obie jednotorowe linie na czas remontu będą zamknięte. Na tych trasach będzie funkcjonować zastępcza komunikacja autobusowa.

Prezes poinformował, że remont linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda-Hel o długości ok. 63 km rozpocznie się po wakacjach. Efektem trzyletnich prac będzie m.in. przyspieszenie podróży do 100 km/godz. (obecnie ok. 60 km/godz.).

Zostanie m.in. wymienionych 11 rozjazdów, przebudowane będą perony i urządzenia do obsługi podróżnych na 14 stacjach i przystankach. Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku z Gdyni do Kościerzyny o długości 76 km ma się rozpocząć w przyszłym roku.

Dzięki modernizacji czas podróży na tym odcinku ma się skrócić o ok. 30 minut; pociągi będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość do 120 km/godz. Prace obejmą m.in. przebudowę peronów, roboty budowlane na 10 wiaduktach kolejowych i na jednym moście.

Wartość obu projektów wynosi prawie 350 mln zł netto. Władze kolei zapowiadają, że w połowie 2014 r. jednym z efektów remontu infrastruktury kolejowej będzie przyspieszenie podróży do 160 km/godz., a na niektórych odcinkach nawet do 200 km/godz.

Teraz pociągi poruszają się z prędkością do 120 km/godz.; lokalnie występują zaś ograniczenia do 40-60 km/godz. Władze samorządowe budują także Pomorską Kolej Metropolitalną (PKM). Inwestycja ma kosztować 719 mln zł netto, z czego 85 proc. (611 mln zł) pochodzić będzie z unijnego dofinansowania.

Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest na początku 2015 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.