500 mln zł na nowy tabor Przewozów Regionalnych

Pół miliarda złotych m.in. z kredytów zainwestują Przewozy Regionalne do 2018 r. w modernizację taboru. Ale zmiany będą widoczne jeszcze w tym roku - zapewnia prezes PR Tomasz Pasikowski.
500 mln zł na nowy tabor Przewozów Regionalnych
Pierwszy zmodernizowany pociąg PR wyjedzie na tory jeszcze we wrześniu fot. Przewozy Regionalne

Modernizacja taboru spółki jest jednym z założeń planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych (PR), na którego realizację pod koniec czerwca zgodziło się 13 marszałków województw.

"W przyszłym tygodniu pokażemy pierwszy zmodernizowany pociąg. Takich pociągów do eksploatacji w tym roku wejdzie 21 a cały plan zakłada, że w pełni zmodernizowanych lub nowych pociągów będziemy mieli 50 oraz 160 pociągów zmodernizowanych w podstawowym stopni" - powiedział Pasikowski.

Dodał, że pieniądze na modernizację i zakup nowego taboru mają pochodzić z finansowania zewnętrznego m.in. z bankowych kredytów.

Prezes PR wskazał, że dziś tabor spółki składa się z pociągów, których wiek wynosi ponad 35 lat i ich modernizacja jest koniecznością.

Modernizują też za unijna kasę

Wcześniej Przewozy Regionalne informowały, że w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zmodernizowanych zostanie jeszcze w tym roku 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii EN 57. 

Modernizacja EZT rozpoczęła się w styczniu bieżącego roku według harmonogramu pierwszy zmodernizowany skład ma wyjechać na tory we wrześniu, a ostatni - w grudniu 2015 roku. Nowy tabor będzie obsługiwał (w całości lub częściowo) następujące linie: Wrocław - Zielona Góra - Szczecin, Kołobrzeg - Piła - Poznań - Wrocław - Kłodzko oraz Poznań - Ostrów Wlkp. - Łódź.

Wartość projektu to ponad 160 mln zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - ponad 90 mln. zł.

Przewozy tną koszty

Plan restrukturyzacji spółki zakłada również zmiany wewnętrznego modelu funkcjonowania oraz ograniczenie kosztów działalności m.in. przez wdrożenie nowej architektury informatycznej, innowacyjnych technologii w sprzedaży m.in. przez uproszczenie i unowocześnieni form sprzedaży biletów poprzez internet.

W planie zakłada się również wdrożenie nowego modelu zakupów paliwa oraz rozliczania z energii a także reorganizację całego obszaru odpowiedzialnego za utrzymanie taboru spółki.

"Jednym z założeń planu restrukturyzacji jest zmniejszenie kosztów funkcjonowania spółki o 200 mln zł rocznie. Zamierzamy to osiągnąć przez redukcją pracy przewozowej w niektórych miejscach oraz realizację ok. 20 inicjatyw związanych z optymalizacją działalności spółki"- powiedział Pasikowski.

Dodał, że w ramach działań restrukturyzacyjnych nastąpiła likwidacja połączeń interRegio, planowane jest też obniżenie pracy przewozowej w woj. łódzkim, małopolskim i dolnośląskim. Pasikowski wskazał, że istotną częścią planu restrukturyzacji jest obniżenie kosztów utrzymania m.in. przez wdrożenie Programu Dobrowolnych Odejść w ramach, którego ma odejść 2 tys. pracowników.

"Ten program ma kosztować 107 mln zł i będzie realizowany w 2016 i 2017 r. Projekt porozumienia, jeśli chodzi o realizacje programu dobrowolnych odejść jest parafowany ze związkami zawodowymi, jesteśmy w ciągłym kontakcie ze stroną społeczną i teraz jest pora żeby dopracować szczegóły" - powiedział.

Poinformował także, że przedstawiciele spółki, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) odbyli już pierwsze spotkania w Komisji Europejskiej (KE) przestawiając plany restrukturyzacji spółki.

Przypomnijmy, zgoda KE jest konieczna, aby można było rozpocząć realizację planu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Cieszę się, że Przewozy Regionalne inwestują w zakup nowego taboru lub modernizację starego. Podnoszony komfort podróży pozytywnie wpływa na wizerunek tej spółki.

maniak_kolei, 2016-02-17 12:52:33 odpowiedz

PR to najbardziej innowacyjna spółka na polskiej kolei. Okazuje sie ze mozna sie nie spóźniać a pociagi mogą jezdzic zadbane, czyste, z WIFi, klimą.

gringo, 2015-09-28 13:41:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE