PARTNER PORTALU
  • BGK

500 mln zł na nowy tabor Przewozów Regionalnych

  • AW/PAP    17 września 2015 - 12:42
500 mln zł na nowy tabor Przewozów Regionalnych

Pierwszy zmodernizowany pociąg PR wyjedzie na tory jeszcze we wrześniu fot. Przewozy Regionalne

Pół miliarda złotych m.in. z kredytów zainwestują Przewozy Regionalne do 2018 r. w modernizację taboru. Ale zmiany będą widoczne jeszcze w tym roku - zapewnia prezes PR Tomasz Pasikowski.




Modernizacja taboru spółki jest jednym z założeń planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych (PR), na którego realizację pod koniec czerwca zgodziło się 13 marszałków województw.

"W przyszłym tygodniu pokażemy pierwszy zmodernizowany pociąg. Takich pociągów do eksploatacji w tym roku wejdzie 21 a cały plan zakłada, że w pełni zmodernizowanych lub nowych pociągów będziemy mieli 50 oraz 160 pociągów zmodernizowanych w podstawowym stopni" - powiedział Pasikowski.

Dodał, że pieniądze na modernizację i zakup nowego taboru mają pochodzić z finansowania zewnętrznego m.in. z bankowych kredytów.

Prezes PR wskazał, że dziś tabor spółki składa się z pociągów, których wiek wynosi ponad 35 lat i ich modernizacja jest koniecznością.

Modernizują też za unijna kasę

Wcześniej Przewozy Regionalne informowały, że w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zmodernizowanych zostanie jeszcze w tym roku 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii EN 57. 

Modernizacja EZT rozpoczęła się w styczniu bieżącego roku według harmonogramu pierwszy zmodernizowany skład ma wyjechać na tory we wrześniu, a ostatni - w grudniu 2015 roku. Nowy tabor będzie obsługiwał (w całości lub częściowo) następujące linie: Wrocław - Zielona Góra - Szczecin, Kołobrzeg - Piła - Poznań - Wrocław - Kłodzko oraz Poznań - Ostrów Wlkp. - Łódź.

Wartość projektu to ponad 160 mln zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - ponad 90 mln. zł.

Przewozy tną koszty

Plan restrukturyzacji spółki zakłada również zmiany wewnętrznego modelu funkcjonowania oraz ograniczenie kosztów działalności m.in. przez wdrożenie nowej architektury informatycznej, innowacyjnych technologii w sprzedaży m.in. przez uproszczenie i unowocześnieni form sprzedaży biletów poprzez internet.

W planie zakłada się również wdrożenie nowego modelu zakupów paliwa oraz rozliczania z energii a także reorganizację całego obszaru odpowiedzialnego za utrzymanie taboru spółki.

"Jednym z założeń planu restrukturyzacji jest zmniejszenie kosztów funkcjonowania spółki o 200 mln zł rocznie. Zamierzamy to osiągnąć przez redukcją pracy przewozowej w niektórych miejscach oraz realizację ok. 20 inicjatyw związanych z optymalizacją działalności spółki"- powiedział Pasikowski.

Dodał, że w ramach działań restrukturyzacyjnych nastąpiła likwidacja połączeń interRegio, planowane jest też obniżenie pracy przewozowej w woj. łódzkim, małopolskim i dolnośląskim. Pasikowski wskazał, że istotną częścią planu restrukturyzacji jest obniżenie kosztów utrzymania m.in. przez wdrożenie Programu Dobrowolnych Odejść w ramach, którego ma odejść 2 tys. pracowników.

"Ten program ma kosztować 107 mln zł i będzie realizowany w 2016 i 2017 r. Projekt porozumienia, jeśli chodzi o realizacje programu dobrowolnych odejść jest parafowany ze związkami zawodowymi, jesteśmy w ciągłym kontakcie ze stroną społeczną i teraz jest pora żeby dopracować szczegóły" - powiedział.

Poinformował także, że przedstawiciele spółki, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) odbyli już pierwsze spotkania w Komisji Europejskiej (KE) przestawiając plany restrukturyzacji spółki.

Przypomnijmy, zgoda KE jest konieczna, aby można było rozpocząć realizację planu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (2)

  • maniak_kolei, 2016-02-17 12:52:33

    Cieszę się, że Przewozy Regionalne inwestują w zakup nowego taboru lub modernizację starego. Podnoszony komfort podróży pozytywnie wpływa na wizerunek tej spółki.
  • gringo, 2015-09-28 13:41:12

    PR to najbardziej innowacyjna spółka na polskiej kolei. Okazuje sie ze mozna sie nie spóźniać a pociagi mogą jezdzic zadbane, czyste, z WIFi, klimą.