81 mld zł kosztują inwestycje drogowe w Polsce

• Łączna wartość budowanych autostrad i dróg ekspresowych to ponad 51 mld zł.
• Wartość nierozstrzygniętych przetargów to blisko 30 mld zł.
• Brakuje pieniędzy na drogi samorządowe, a ich stan się pogarsza.
81 mld zł kosztują inwestycje drogowe w Polsce
Łączna wartość budowanych autostrad i dróg ekspresowych to ponad 51 mld zł.. Fot. GDDKiA

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, odpowiadając na pytania posłów w Sejmie przypomniał, że zgodnie z Programem budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 powstanie 3840 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Program zakłada ponadto przebudowę 205 km dróg krajowych.

Jerzy Szmit podkreślił, że obecnie łączna wartość zadań skierowanych do realizacji, gdy chodzi o drogi, które są już w budowane, jak i te, na których budowę rozpoczęły się już przetargi, choć nie wyłoniono jeszcze wykonawców – to 80 mld 800 mln zł (w budowie 51 mld 400 mln zł; przetargi 29 mld 400 mln zł).

Jerzy Szmit dodał, że obecnie w realizacji jest 93 zadań na budowę 1329 km nowych dróg. Z czego 63 zadania o długości 879 km i 30 zadań na etapie projektowania w umowach projektuj i buduj o długości 449 km. W przetargu znajdują się 63 zadania o długości 759 km. Podkreślił, że w ostatnich dniach ministerstwo skierowało nowe inwestycje do drugiego etapu przetargu o łącznej wartości 4 mld 100 mln zł. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A2 od Węzła Lubelska w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego, drogi ekspresowej S7 Warszawa – do obwodnicy Grójca czy S17 Warszawa Węzeł Zakręt do Węzła Lubelska.

Jak przyznał Jerzy Szmit, jest problem z inwestycjami w drogi samorządowe, a ich stan się pogarsza. Przypomniał, że na modernizację i budowę nowych dróg samorządowych w budżecie zarezerwowano 1,5 mld zł (fundusz modernizacji dróg gminnych i powiatowych, fundusz likwidacji miejsc niebezpiecznych, rezerwa budżetu państwa). Dodał, że stanowi to mniej więcej połowę tego, co samorządy byłby w stanie współfinansować.

Zdaniem wiceministra, odpowiedzią na te wyzwania mogłaby być budowa jednolitego funduszu dróg samorządowych, który stworzyłby mechanizm stabilnego finansowanie takich inwestycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.