PARTNER PORTALU
  • BGK

81 mld zł kosztują inwestycje drogowe w Polsce

  • PAP/JL    6 września 2016 - 08:03
81 mld zł kosztują inwestycje drogowe w Polsce
Łączna wartość budowanych autostrad i dróg ekspresowych to ponad 51 mld zł.. Fot. GDDKiA

• Łączna wartość budowanych autostrad i dróg ekspresowych to ponad 51 mld zł.
• Wartość nierozstrzygniętych przetargów to blisko 30 mld zł.
• Brakuje pieniędzy na drogi samorządowe, a ich stan się pogarsza.




Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, odpowiadając na pytania posłów w Sejmie przypomniał, że zgodnie z Programem budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 powstanie 3840 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Program zakłada ponadto przebudowę 205 km dróg krajowych.

Jerzy Szmit podkreślił, że obecnie łączna wartość zadań skierowanych do realizacji, gdy chodzi o drogi, które są już w budowane, jak i te, na których budowę rozpoczęły się już przetargi, choć nie wyłoniono jeszcze wykonawców – to 80 mld 800 mln zł (w budowie 51 mld 400 mln zł; przetargi 29 mld 400 mln zł).

Jerzy Szmit dodał, że obecnie w realizacji jest 93 zadań na budowę 1329 km nowych dróg. Z czego 63 zadania o długości 879 km i 30 zadań na etapie projektowania w umowach projektuj i buduj o długości 449 km. W przetargu znajdują się 63 zadania o długości 759 km. Podkreślił, że w ostatnich dniach ministerstwo skierowało nowe inwestycje do drugiego etapu przetargu o łącznej wartości 4 mld 100 mln zł. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A2 od Węzła Lubelska w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego, drogi ekspresowej S7 Warszawa – do obwodnicy Grójca czy S17 Warszawa Węzeł Zakręt do Węzła Lubelska.

Jak przyznał Jerzy Szmit, jest problem z inwestycjami w drogi samorządowe, a ich stan się pogarsza. Przypomniał, że na modernizację i budowę nowych dróg samorządowych w budżecie zarezerwowano 1,5 mld zł (fundusz modernizacji dróg gminnych i powiatowych, fundusz likwidacji miejsc niebezpiecznych, rezerwa budżetu państwa). Dodał, że stanowi to mniej więcej połowę tego, co samorządy byłby w stanie współfinansować.

Zdaniem wiceministra, odpowiedzią na te wyzwania mogłaby być budowa jednolitego funduszu dróg samorządowych, który stworzyłby mechanizm stabilnego finansowanie takich inwestycji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.