A1 od granicy do Pyrzowic w maju 2012

Na przełomie kwietnia i maja 2012 r. powinny być gotowe wszystkie budowane obecnie odcinki autostrady A1 w woj. śląskim, od granicy z Czechami do Pyrzowic - podał w poniedziałek wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk.
A1 od granicy do Pyrzowic w maju 2012
Podczas uroczystości podpisania umowy na budowę Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach wojewoda przedstawił przewidywane terminy oddania do użytku ważnych inwestycji drogowych w regionie. Łukaszczyk poinformował także, że zapewnione zostało finansowanie budowy drugiej jezdni trasy S-1, między węzłem w Podwarpiu a lotniskiem w Pyrzowicach.

Wojewoda wskazał, że podane przez niego terminy zakończenia prac wynikają nie tylko z planu robót, ale też faktycznych postępów w terenie. Chodzi o powstający 18-kilometrowy odcinek ze Świerklan pod Wodzisławiem Śląskim do granicy z Czechami w Gorzyczkach, a także dwa kolejne odcinki - 20 km z Maciejowa do Piekar Śląskich oraz 14,5 km z Piekar do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach.

Do tej pory w woj. śląskim z istniejącego węzła Gliwice Sośnica na autostradzie A4 można przejechać autostradą A1 niespełna 30 km na południe - do Świerklan, a także oddanym w piątek 6-kilometrowym odcinkiem na północ - do węzła Gliwice Maciejów, między Zabrzem a Gliwicami.

Wojewoda zaznaczył w poniedziałek, że ma "pewne obawy", czy uda się zgrać w czasie oddanie do użytku przygranicznego odcinka A1 po polskiej stronie z podobną trwającą w Czechach inwestycją - od granicy do obecnego początku czeskiej autostrady D1 w Bohuminie.

"Czesi muszą zdawać sobie sprawę, że jeżeli my oddamy autostradę do granicy, to cały potok ruchu rozleje im się po drogach lokalnych. Siłą rzeczy wymusza to, że muszą zrobić wszystko, by ten powstający niespełna 10-kilometrowy odcinek połączył ich autostradę z naszą" - zaznaczył Łukaszczyk.

Wojewoda wskazał, że problem ten jest poruszany m.in. na szczeblu ministerialnym, ale też w rozmowach z jego czeskim odpowiednikiem - hejtmanem (wojewodą) kraju morawsko-śląskiego. "To by była piękna rzecz - tak, jak w grudniu 2007 r. przecięliśmy szlaban wchodząc do strefy Schengen, tak teraz możemy pięknie wspólnie przeciąć wstęgę, bo w zasadzie w tym momencie jesteśmy w środku Europy" - ocenił Łukaszczyk.

Mówiąc o budowie drugiej jezdni otwartego w listopadzie 2006 r. ekspresowego połączenia Pyrzowic z krajową "jedynką" wojewoda wskazał, że "jest już zapewnienie źródła finansowania" z funduszy przeznaczonych na rozwój infrastruktury. "To pozwoliłoby zrobić naturalny by-pass ruchu z A1 od czeskiej granicy - omijający przez Pyrzowice centrum aglomeracji w Katowicach" - zaznaczył Łukaszczyk.

Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie mogłaby ruszyć druga jezdnia tego odcinka S-1. Nie ma też dotąd konkretnej zapowiedzi budowy ponad 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. W lutym tego roku GDDKiA podpisała umowy na projekty i nadzór autorski dotyczące tej części A1. W umowach dla śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.