A1 z Łodzi do Katowic do 2012 r.?

- Istnieją "poważne szanse", że do 2012 roku autostrada A1 od Strykowa do Pyrzowic zostanie oddana kierowcom - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień odpowiadając na pytania posłów.
Posłowie pytali o plan budowy autostrad i dróg ekspresowych na EURO 2012 w związku z wygaśnięciem umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe SA.

APSA miała budować 180 km autostrady A1 Stryków-Pyrzowice na podstawie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego ze Skarbem Państwa. Do 22 stycznia br. konsorcjum miało przedstawić GDDKiA finansowanie inwestycji oraz projekt budowlany. Dokument ten złożono 20 stycznia. Ponieważ APSA w wyznaczonym terminie nie przedstawiła finansowania, Dyrekcja zdecydowała, że droga ta będzie budowana w systemie tradycyjnym, ze środków budżetowych.

Zdaniem Dyrekcji, projekt APSA wymaga zmian i dlatego w "trybie pilnym" zwróciła się do Autostrady Południe SA o dokonanie niezbędnych korekt w projekcie.

- Projekt APSA został złożony w GDDKiA. Chcemy oddać polskiemu kierowcy jedną z najlepszych i najnowocześniejszych autostrad. I w tym celu wnieśliśmy do projektu przed jego odbiorem, szereg uwag, które będą skutkowały zmianami - powiedział Stępień.

GDDKiA poprosiła APSA m.in. o zmiany konstrukcyjne w obiektach mostowych, zwiększenie ich trwałości, dostosowanie ich do prognozowanego ruchu, poszerzenie drogi.

- Na te zmiany potrzeba trochę czasu, co nie zmienia faktu, że planowany termin rozpoczęcia pierwszej części przetargu to przełom lutego i marca tego roku - powiedział wiceminister. Planowany termin podpisania umowy z potencjalnym wykonawcą może nastąpić jesienią tego roku.

- Zrobimy wszystko, aby umowy te były zawarte jak najwcześniej, ale oczywiście biorąc pod uwagę to, że muszą one być zawarte w sposób maksymalnie zabezpieczający interes skarbu państwa. I w związku z tym widzimy poważną szansę, że do 2012 ta część autostrady, która była do tego czasu planowana będzie udostępniona polskim kierowcom - podkreślił Stępień.

Koszt budowy szacowano na 7,5 mld zł. Autostrada A1 ma połączyć Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach - A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to 568 km.

Wiceminister powiedział, że budowa fragmentu A1 na odcinku od Częstochowy do Pyrzowic może ulec przyspieszeniu. Zgodnie z planami ma on być oddany do stycznia 2014 r.

Minister powiedział, że na EURO 2012 r. ma powstać ok. 1,8 tys. km ekspresówek.

- To co będzie wynikało z autostrad zakontraktowanych przez resort kierowany przez ministra Cezarego Grabarczyka, zobaczycie państwo w 2011 r. i 2012 r., bo taki jest rytm realizacji inwestycji drogowej. Teraz oddajemy autostrady, które w sporej części są wynikiem pracy naszych poprzedników - podkreślił Stępień.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

TE AUTOSTRADY POwstaną, kiedy ta organiz. ktora Postępuje SOBIE SIAK, owak, UZALEŻNIONA od "HURTOWYCH PRODUCENTÓW LODÓW" pójdzie jako "ZEPSUTA RYBA" do "POlitycznej Utylizacji" PO otrzymaniu od POLAKÓW "czerwonej PŁACHTY/nie kartki/&...quot; rozwiń

Realistka, 2010-02-16 12:55:26 odpowiedz

Niech sie panowie może skupia w pierwszej kolejnosci na odcinku od Strykowa, pozwalającym na ominięcie Łodzi i Zgierza.
Ten odcinek powinien być pobudowany min. 10 lat temu, ale twardogłowi mają widać inne priorytety

Wiech, 2010-02-12 11:36:11 odpowiedz

a kiedy będzie oddanych 2500 km autostrad,jak planował POL

lord, 2010-02-12 07:10:24 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE