A2 Nowy Tomyśl - Świecko wykonana modelowo

11 mln ton materiałów, 9 mln godzin, 2,5 tysiąca pracowników i rekord w przedterminowej realizacji budowy autostrady w Polsce. To największy projekt infrastrukturalny w Polsce i jeden z największych w Europie zrealizowany na tak długim odcinku przez jednego wykonawcę w nawierzchni betonowej.
To także pierwsza inwestycja w Polsce, w ramach której Strabag zastosował nowatorską technologię betonu z eksponowanym kruszywem tzw. „waschbeton”.
Roboty drogowe Strabag rozpoczął 16 lipca 2009 roku. Do budowy drogi użyto 11,2 mln t kruszyw, tj.: ok. 4,5 mln kruszyw m.in. takich jak: bazalt, melafir, granit, szarogłaz, granodioryt, żużel pomiedziowy, co stanowi objętościowo 2 680 pociągów po 28 wagonów, czyli 75 tys.  wagonów oraz ok. 6,8 mln t piasku, co zmieściłoby się w 261 260 ciężarówkach 4-osiowych po 26 tony każda.

Czytaj też: Od grudnia kierowcy pojadą A2 do Świecka

Objętość wykonanych przez Strabag nasypów na A2 osiągnęła ponad 6,4 mln m3, a wykopów przekroczyła 6,6 mln m3. W ramach robót drogowych wykonanych przez firmę ułożono ponad 2,2 mln m2 chudego betonu. Na całym odcinku A2 Nowy Tomyśl –Świecko położono 580 tys. m2 nawierzchni asfaltowej i aż ponad 2 mln 300 tys. m2 nawierzchni betonowej. Tym samym na A2 powstał najdłuższy w Polsce odcinek autostrady o nawierzchni betonowej z eksponowanym kruszywem, w tym 18,8 km odcinek przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 2 w pobliżu granicy polsko - niemieckiej, w technologii betonowej zwanej „white-topping”.

Technologia „waschbeton” z powodzeniem stosowana była już w Austrii, Niemczech czy Belgii. Doświadczenia w tych krajach pokazują, że zwiększa ona gwarantowaną żywotność nawierzchni przy nacisku 115 KN/oś. Nawierzchnia charakteryzuje się również mniejszą emisją hałasu oraz lepszą szorstkością, co wynika z zastosowania odsłoniętego kruszywa w górnej warstwie betonu.

 Podczas całego kontraktu na terenie budowy pracowało ok. 2.500 pracowników Strabag oraz z firm podwykonawczych. Łącznie przepracowali oni 9 mln 350 tys. roboczo-godzin, w tym kadra inżynierska  ok. 1 mln 350 tys. roboczo-godzin, a pracownicy fizyczni i operatorzy ok. 8 mln roboczo-godzin.

Ten 105,9 km odcinek A2 powstał w rekordowym czasie i jeszcze przez mistrzostwami EURO 2012 skróci czas podróży między Poznaniem a Berlinem o 2 godziny. Jest też obecnie najważniejszym łącznikiem drogowym między Polską a Niemcami poprzez przejście graniczne w Świecku. Dzięki niemu od 1 grudnia 2011 roku będzie można podróżować między granicą polsko-niemiecką a Strykowem pod Łodzią jednym ciągiem komunikacyjnym.

Na całym odcinku A2 powstały 84 obiekty inżynierskie w tym: 31 wiaduktów wybudowanych nad autostradą i 19 obiektów znajdujących się w jej ciągu. Obiekty służące ochronie środowiska to: 23 dolne i 13 górnych przejść dla zwierząt obejmujących także 3 tzw. bramownice dla nietoperzy oraz 10,5 km ekranów akustycznych.  

 
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.