PARTNER PORTALU
  • BGK

Adrian Furgalski: Lotnisko w Radomiu nie będzie opłacalne

  • bad    17 stycznia 2018 - 09:47
Adrian Furgalski: Lotnisko w Radomiu nie będzie opłacalne
PPL ma stać się udziałowcem Portu Lotniczego w Radomiu i znacząco go rozbudować. Fot. lotnisko-radom.eu

Zaprezentowane plany PPL, które wiąże z lotniskiem w Radomiu, spotykają się z surową oceną ekspertów. Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa ZDG TOR, pokazują one problem braku strategii dla całego rynku lotniczego.




  • 17 stycznia dojdzie do podpisania przedwstępnej umowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze z Radomiem. Na jej podstawie PPL miałby stać się udziałowcem Portu Lotniczego w Radomiu.
  • Zdaniem wiceprezesa ZDG TOR Adriana Furgalskiego, port w Radomiu jest gorzej skomunikowany niż lotnisko w Modlinie, a jego budowa wywoła protesty mieszkańców m.in. dlatego, że znajduje się zbyt blisko osiedli.
  • Jego zdaniem rozwijając lotnisko w Radomiu, dojdziemy do sytuacji mnogości portów na Mazowszu, która była już kiedyś dyskutowana przez Komisję Europejską.

W środę, 17 stycznia ma być podpisana list intencyjny Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze z Radomiem. Na jej podstawie PPL miałby stać się udziałowcem Portu Lotniczego w Radomiu. Wcześniej PPL zapowiadał, że chciałby znacząco rozbudować radomski obiekt i uczynić z niego główny mazowiecki port obsługujący tanie linie i czartery.

Zaprezentowane plany PPL, które wiąże z lotniskiem w Radomiu, spotykają się z surową oceną części ekspertów. Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa ZDG TOR, plany te pokazują problem braku strategii całego rynku lotniczego.

- I mamy takie „wrzutki” od czasu do czasu, łącznie z taką „wrzutką” jak CPK – mówi Adrian Furgalski.

Jego zdaniem warto zastanowić się nad przydatnością takich przedsięwzięć.

- Najpierw mieliśmy wyjść od całościowej analizy rynku i potem mieć wynik, czy ten port jest nam potrzebny, czy też będzie dalej postępować decentralizacja portów regionalnych - przypomina wiceprezes ZDG TOR. - Jeśli w tej chwili PPL jest udziałowcem Modlina i go porzuca, a nawet gorzej, bo blokuje jego rozwój - a przy tym nie słyszałem też jego pozytywnej odpowiedzi na propozycję samorządu, aby PPL wycofał się z Modlina i sprzedał akcje - to dojdziemy do sytuacji takiej mnogości portów na Mazowszu, która była już kiedyś dyskutowana przez Komisję Europejską, kiedy mieliśmy Okęcie, a Mazowsze chciało budować kilka portów i Komisja powiedziała, proszę wybrać jeden, bo na więcej nie ma zapotrzebowania, i padło wtedy na Modlin – dodaje Furgalski.

Czytaj też: Rozbudowa lotniska w Radomiu oznacza likwidację Modlina?

Zdaniem Adriana Furgalskiego, analizy wskazujące na celowość rozwoju portu w Radomiu, na które powołują się decydenci, budzą wiele wątpliwości: - Pytam się, dlaczego Modlin się dusi i ma 3 miliony pasażerów rocznie, a Radom stoi pusty – odprawił raptem 11 tys. pasażerów w 2017 roku, i to też w bólach, bo tam raz jeden przewoźnik przychodzi, dostaje dopłaty, żeby latać, choć nawet one nie są dla niego satysfakcjonujące, bo woli latać tam, gdzie jest większy potencjał – analizuje Adrian Furgalski.

To, jak uważa Furgalski, pokazuje, że sam Radom nie ma dziś potencjału gospodarczego czy związanego z zamożnością mieszkańców, żeby loty tam były opłacalne. Poza tym zwraca uwagę, że miasto to jest gorzej skomunikowane niż Modlin.







×
KOMENTARZE (3)

  • J-25, 2018-01-20 11:56:36

    "Z danych pochodzących od od PPL wynika, że skumulowana strata z lat ubiegłych lotniska w Modlinie - według stanu na koniec 2016 roku - wynosiła ponad 122,7 mln zł. Z kolei za trzy kwartały ubiegłego roku lotnisko miało ponad 816 tys. zł straty. Dotacje, jakie otrzymał w tym samym czasie port o...piewają na około 95,224 mln zł, w tym na budowę infrastruktury - około 93,599 mln zł."  rozwiń
  • analityk, 2018-01-19 17:42:19

    Z pana Furgalskiego taki fachowiec jak ze mnie miliarder. Zapomniał wspomnieć o tym jak bardzo "rentowny" jest Modlin. Sztuczna wegetacja tego lotniska na nie korzystnym kontrakcie z Ryanair zapewnia temu lotnisku jedynie zapełnienie planu lotu. O zyskach nie można tam mówić. I nie pow...inno dziwić nastawienie PPL. Nikt normalnie nie sponsorowałby takiego bubla.  rozwiń
  • xyz, 2018-01-17 11:20:14

    Ten człowiek byłby za nawet gdyby w jego ocenie było to opłacalne. Wszystko byle modlin ratować