Barka z kontenerami dopłynęła z Gdańska do Warszawy

Zakończył się pilotażowy rejs kontenerowy. Barka, która 19 kwietnia 2017 r. wypłynęła z gdańskiego portu, dotarła do Warszawy. Akcja pokazała, że Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym.
Barka z kontenerami dopłynęła z Gdańska do Warszawy
Barka na Wiśle (fot.uwkp/Rafał Modrzewski)

• Barka załadowana 20 kontenerami płynęła w górę rzeki przez ostatnie 9 dni.

• W tym czasie pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy, odwiedzając po drodze Tczew, Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń, Włocławek, Płock i Nowy Dwór Mazowiecki-Modlin.

• Organizatorzy liczą na to, że w najbliższych latach takich barek na Wiśle pojawi się znacznie więcej.

W stolicy barka zacumowała przy bulwarze nadwiślańskim, pomiędzy Mostem Średnicowym a Mostem Poniatowskiego.

- W Kujawsko-Pomorskiem działamy aktywnie na rzecz popularyzacji transportu wodnego i gospodarczego wykorzystania rzek. Wisła może stać się wodną autostradą, która da nawet 100 tysięcy miejsc pracy w naszym województwie. Impulsem dla gospodarki będzie z pewnością utworzenie w regionie platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Nasz promocyjny rejs ma pokazać, że transport ładunków Wisłą jest możliwy w pewnym zakresie nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych ­– tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

Organizatorzy liczą na to, że w najbliższych latach takich barek na Wiśle pojawi się znacznie więcej. Rejs miał bowiem promować żeglugę śródlądową oraz pokazać możliwość transportu towarów drogą wodną z portu morskiego w Gdańsku do centrum kraju.

- Transport wodą towarów to duża szansa dla gospodarki, ale też poprawa jakości naszego życia. Na jedną barkę zabieram 42 kontenery, a mogę prowadzić dwie barki jednocześnie, to daje 84 kontenery, czyli tyle mniej tirów jeździłoby po naszych drogach. Specjaliści wyliczyli, że jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku. Dla barki pokonanie odcinka z Gdańska do Warszawy zajęłoby, o tej porze roku cztery dni, latem ten czas jest jeszcze krótszy – mówi kapitan barki Czesław Błocki.

Wyprawa ma również aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbierali specjalistyczne dane na temat szlaku, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły, będą też przydatne przy opracowywaniu Studium Wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

Rejs odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Gdyby jeszcze Wisła płynęła w drugą strone...

Marcin, 2017-05-02 07:48:56 odpowiedz

W Niemczech, Belgii, Holandii i Francji, barkami wozi się wszystko, nawet tzw.obornik czyli gnój oraz nawozy mineralne. W Polsce, za czasów Balcerowicza i innych POkrętaczy, wylęgło się tak silne lobby paliwowe, że zlikwidowało transport towarów kolejami no i oczywiście Żeglugę Śródlądową na Odrze, ...Wiśle i w Bydgoszczy. Kiedy Gierek chciał wykonać regulację Wisły, bo Odra wcześniej była uregulowana przez Niemców, to tak zwane struktury poziome w PZPR - czyli dzisiejsza "opozycja" "totalna", wyśmiewały Go, że chce kijem zawracać Wisłę. No i doprowadzili do tego, do czego doprowadzili. Teraz POkrętacze już krytykują przekop mierzei a nawet zaprojektowany tunel w Świnoujściu. To jest "opozycja" niszcząca Polskę wg. szkoły Balcerowicza, Lewandowskiego i innych cwaniaków XX wieku, pod hasłem: JAK SIĘ UKRADNIE I SCHOWA ŁADNIE TO NIE PRZEPADNIE. rozwiń

dobrowolny, 2017-04-30 13:40:33 odpowiedz

Do mzakrzewski: no i trzeba dodać, że transport stresuje ryby a płynące barki zasłaniają krajobraz...

Green Pies Ogrodnika, 2017-04-28 18:22:49 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE