Będą remonty dróg na polsko-czeskim pograniczu

Trzy wspólne projekty remontów i przebudowy dróg na polsko-czeskim pograniczu, zamierza zrealizować Opolszczyzna z krajem morawsko-śląskim oraz ołomunieckim
Będą remonty dróg na polsko-czeskim pograniczu
W najbliższych latach woj. opolskie chce zrealizować w partnerstwie z czeskimi regionami trzy projekty drogowe na pograniczu. Fot. Mat. prasowe

Inwestycje te mają służyć turystyce, kontaktom społecznym i gospodarczym na tym terenie.

Członek zarządu woj. opolskiego Tomasz Kostuś powiedział, że drogi na pograniczu polsko-czeskim – a konkretnie na pograniczu opolskiego i kraju morawsko-śląskiego oraz kraju ołomunieckiego – nie są w najlepszym stanie zarówno po stronie polskiej, jak i czeskiej.

Nie sprzyja to pobudzaniu gospodarki, zwłaszcza turystyki oraz szeroko pojętej aktywizacji pogranicza. Są to też komunikacyjne wąskie gardła dla podróżujących z woj. opolskiego w stronę Austrii, Chorwacji czy Włoch.

– Chcemy to zmienić dzięki pieniądzom unijnym dostępnym w programie Interreg V-A Republika Czeska – Polska” – mówi Tomasz Kostuś.

Zapowiada, że w najbliższych latach woj. opolskie chce zrealizować w partnerstwie z czeskimi regionami trzy projekty drogowe na pograniczu. Wnioski o ich dofinansowanie mają zostać złożone w listopadzie. Będą to kompleksowe przebudowy dróg dostosowujące je do nowych parametrów, jeśli chodzi o nośność, szerokość czy kwestie bezpieczeństwa,

Zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Remigiusz Widera podaje, że dwa projekty mają być realizowane z krajem morawsko-śląskim. Pierwszy z nich dotyczy remontu 4 km drogi wojewódzkiej nr 420 relacji Kietrz-Opawa, a po stronie czeskiej ponad półkilometrowego odcinka trasy w Opawie. Szacunkowe koszty tej inwestycji po polskiej stronie to 1,7 mln euro, a po stronie czeskiej 1,6 mln euro. W opolskim inwestycja ta – jeśli uda się pozyskać unijne dofinansowanie – powinna się zacząć w 2017.

Drugi projekt dotyczy infrastruktury drogowej na odcinku Branice-Uvalno. Po polskiej stronie przebudowany ma być odcinek drogi wojewódzkiej nr 419 o długości 2,8 km przebiegający przez całe Branice aż do granicy; po czeskiej – most graniczny wraz z dojazdami. Szacowany koszt tej inwestycji po stronie polskiej to ok. 2,3 mln euro, a po stronie czeskiej 1,1 mln euro. Przetarg mógłby zostać rozstrzygnięty w 2016 r. a roboty ruszyć w roku następnym.

Trzeci projekt Opolszczyzna ma realizować z woj. dolnośląskim, powiatem kłodzkim i krajem ołomunieckim. Po stronie woj. opolskiego zakłada on przebudowę drogi wojewódzkiej 382 w miejscowości Paczków za ok. 1,5 mln euro. Woj. dolnośląskie za nieco ponad 12 mln euro chciałoby poprzez ten projekt wyremontować kilka odcinków dróg; powiat kłodzki jeden za 1,5 mln euro, a kraj ołomuniecki – dwa odcinki za 2,5 mln euro.

W poprzednim okresie programowania z lat 2007-2013 przeprowadzono już inwestycje na wiodących do polsko-czeskiej granicy drogach 382 i 411. Planowane obecnie zadania to kontynuacja działań poprawiających infrastrukturę drogową na tym terenie.

W planach jest również budowa drugiej części obwodnicy położonych niedaleko granicy polsko-czeskiej Głubczyc. Niespełna czterokilometrową dotąd obwodnicę tego miasta otwarto i oddano do użytku w październiku ub. roku. Potrzebę budowy jej kontynuacji zgłoszono jako uzupełnienie do Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.

Jest to zadanie o tyle ważne, że po czeskiej stronie ma w przyszłości powstać obwodnica Krnova i mowa jest o docelowym skomunikowaniu tych inwestycji.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.