Będzie dofinansowanie dla województw na kolejnictwo?

We wtorek (7 lipca) połączone komisje sejmowe przyjęły sprawozdanie dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym. Projekt nowelizacji jest inicjatywą ustawodawczą prezydium komisji infrastruktury.
Będzie dofinansowanie dla województw na kolejnictwo?
W latach 2016-2020 mają obowiązywać dodatkowe kryteria, na podstawie których będzie ustalana wysokość dofinansowania dla województw (fot. pixabay)

Nowelizacja ma przyznać przez najbliższe pięć lat (dofinansowanie będzie rozliczane jeszcze po 2020 r.) województwom w sumie 100 mln zł rocznie na rozwój kolejnictwa ze środków Funduszu Kolejowego, zarządzanego przez państwowy bank BGK. Jak wyjaśnił przewodniczący komisji infrastruktury i jednocześnie wnioskodawca projektu Stanisław Żmijan (PO) takie wsparcie było już stosowane w latach 2009-2015, a nowelizacja ustawy ma zapewnić kontynuację tego rządowego programu.

Województwa muszą spełnić dodatkowe kryteria

Jak wyjaśnił nowelizacja wprowadza jednak dwie istotne zmiany, których nie było w dotychczasowych rozwiązaniach. W latach 2016-2020 mają obowiązywać dodatkowe kryteria, na podstawie których będzie ustalana wysokość dofinansowania dla województw. Są to: liczba mieszkańców i sytuacja ekonomiczna województwa.

Według wstępnych wyliczeń resortu infrastruktury przedstawionych posłom wysokość rocznego dofinansowania wyniesie dla województw: kujawsko-pomorskiego około 8,1 mln zł: lubelskiego - 12,3 mln zł; lubuskiego - 5,7 mln zł; łódzkiego 5,5 mln zł; małopolskiego 7,2 mln zł; opolskiego - 4,9 mln zł; podkarpackiego 12,6 mln zł; podlaskiego 7,9 mln zł, pomorskiego - 3,3 mln zł; śląskiego - 5,7 mln zł; świętokrzyskiego - 8,9 mln zł; warmińsko-mazurskiego - 9,6 mln zł, zachodniopomorskiego - 8,4 mln zł. Według wstępnych założeń MIR województwa: dolnośląskie i mazowieckie nie dostaną dofinansowania z Funduszu Kolejowego a wielkopolskie dostanie tylko 55 tys. zł rocznie.

Najwięcej zyskają pasażerowie

Jak zapewnił Żmijan takie dofinansowanie ma poprawić jakość świadczonych usług przez przewoźników kolejowych w regionach (głównie spółkę Przewozy Regionalne należąca do samorządów wszystkich województw). W jego ocenie beneficjentami tego dofinansowania będą pasażerowie.

Sławomir Żałobka, wiceszef MIR poinformował, że spółka przewozy regionalne przewozi codziennie 300 tys. osób, co stanowi 30 proc. rynku przewozów kolejowych w Polsce. Odpowiadając na pytania posłów o otwarcie w przyszłości rynku usług kolejowych i konieczność konkurowania na rynku polskim z podmiotami zagranicznymi zapewnił, że dofinansowanie poprawi konkurencyjność Przewozów Regionalnych.

Żmijan w rozmowie z PAP przyznał, że projekt nowelizacji został wniesiony z inicjatywy komisji infrastruktury, a nie rządu, ze względu na kończącą się kadencję Sejmu. Wprowadzenie projektu przez komisję jest szybsze niż przez ścieżkę rządową, gdzie wymagana jest procedura uzgodnień międzyresortowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE