Będzie wiadukt nad szerokim torem w Zarzeczu

  • www.sztafeta.pl (Janusz Ogiński)
  • 04-08-2011
  • drukuj
W Zarzeczu koło Niska ruszyła budowa wiaduktu nad torem Linii Hutniczej Szerokotorowej.
Będzie wiadukt nad szerokim torem w Zarzeczu
Równolegle prowadzona też będzie modernizacja mostu na Tanwi w Harasiukach. Ma to w przyszłości poprawić bezpieczeństwo na tej ruchliwej drodze wojewódzkiej.

Kierowców jeżdżących drogą wojewódzką w kierunku Biłgoraja, Zwierzyńca czy Szczebrzeszyna z pewnością ucieszy informacja, że po prawie 32 latach od wybudowania linii kolejowej szerokotorowej stanie wreszcie wiadukt w Zarzeczu.

1 lipca nastąpiło przekazanie placu budowy, a roboty ruszyły miesiąc później. Wykonawcą jest krakowska firma specjalizująca się w stawianiu mostów i innych obiektów drogowych.

Pisząc o tej inwestycji, warto przypomnieć ciekawostkę związaną z kolejnictwem. Normalna szerokość linii kolejowych w Polsce, a także w większości innych krajów, wynosi 1435 mm. Tor kolejowy o tym rozstawie jako pierwszy zastosował angielski pionier kolejnictwa George Stephenson.

Natomiast prawdziwym ewenementem jest przebiegający przez nasz region „ruski tor”, tak zwana Linia Hutnicza Szerokotorowa. Jedyna w Polsce trasa kolejowa o szerokości torów 1520 mm. Trasa ta powstała w latach 70., aby transportować rudę żelaza z ówczesnego ZSRR, a w drugą stronę węgiel i siarkę, bez konieczności przeładowywania tych surowców na granicy lub zmieniania kół w wagonach.

Szeroki tor – choć o tym się nie mówiło – miał też znaczenie strategiczne, ponieważ w razie konfliktu zbrojnego ułatwiał przerzucenie na teren Polski dużej ilości wojsk radzieckich.

Linia ta ma ponad 394 kilometry, przebiega przez południowy wschód i południe naszego kraju, zaczyna się na granicy z Ukrainą niedaleko Hrubieszowa, a kończy w Zagłębiu Dąbrowskim. Obecnie zarządza nią kolejarska spółka PKP-LHS.

Skrót LHS oznaczał początkowo Linię Hutniczo-Siarkową, ale od 2001 roku przemieniono nazwę na Linię Hutniczą Szerokotorową, uzasadniając, że teraz tą trasą już nie wozi się siarki.

Drugą ważną informacją, z której ucieszą się nie tylko kierowcy, ale także zwykli mieszkańcy Gminy Harasiuki, jest to, że równolegle z budową wiaduktu na wspomnianej drodze wojewódzkiej, będzie też modernizacja mostu na Tanwi. To integralna część tej samej inwestycji.

Wykonawstwem mostu zajmować się będzie również firma z Krakowa. Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpiło 1 sierpnia br. – Całość, to znaczy wiadukt nad szerokim torem w Zarzeczu i most na Tanwi, kosztować będzie w sumie ponad 21 milionów złotych.

Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego – wyjaśnia Ewa Sudoł-Sikora, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Wykonawca, krakowska firma Strabag sp. z o.o. zobowiązała się zrealizować obydwa zadania do 30 października 2013 roku.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.