PARTNER PORTALU
  • BGK

Beskidy. Dolny odcinek kolei linowej na Skrzyczne ruszył po modernizacji

  • pt/pap    9 września 2017 - 11:59
Beskidy. Dolny odcinek kolei linowej na Skrzyczne ruszył po modernizacji
Dolny odcinek kolei linowej na Skrzyczne ruszył po modernizacji (fot.szczyrk.pl)

Zakończyła się modernizacja dolnego odcinka kolei linowej na Skrzyczne – ze Szczyrku do Jaworzyny. Dzięki niej czas wyjazdu na najwyższą górę Beskidu Śląskiego skrócił się o ok. 10 minut. W sobotę, 9 września z tej atrakcji skorzystali pierwsi turyści.




• Szczyrk przeżywa obecnie prawdziwy boom inwestycyjny.

• Modernizowane są trasy narciarskie i systemu naśnieżania, który jest podstawą przy tak kapryśnych zimach. 

• Jeśli chodzi o klasę nowej kolejki, to można ją nazwać mercedesem" - powiedział dyrektor szczyrkowskiego Centralnego Ośrodka Sportu, do którego należy kolejka, Grzegorz Kotowicz.

Inwestycja bardzo ucieszyła burmistrza Szczyrku Antoniego Byrdego."Pamiętam pierwszą kolejkę - jednoosobową, potem dwuosobową. Mój 90-letni ojciec powiedział, że obecna jest nieprawdopodobna! W Szczyrku straciliśmy 20 lat. Szkoda ich, ale cieszę się, że wszystko zaczęło się zmieniać" - podkreślił.

"Ta kolej to pierwszy etap. Czeka nas jeszcze wiele pracy. Niezbędna jest modernizacja systemu naśnieżania tras narciarskich. Na Skrzycznem chcemy m.in. poszerzyć +Ondraszka+ i doprowadzić trasę FIS do dolnej stacji kolei" - dodał.

Zdaniem szefowej magistrackiego biura informacji turystycznej w Szczyrku Sabiny Bugaj, modernizacja dolnego odcinka kolei była długo wyczekiwana.

"Po zakończeniu w 2013 r. przebudowy górnego odcinka czekaliśmy na podobną inwestycję w dolnej części. 20-minutowy wyjazd dwuosobowym, niezbyt wygodnym krzesełkiem, bez osłony przed deszczem i wiatrem, bardzo zniechęcał turystów. Na szczęście to już przeszłość" - podkreśliła.

Bugaj zauważyła, że Szczyrk przeżywa obecnie prawdziwy boom inwestycyjny. "Modernizowane są trasy narciarskie i systemu naśnieżania, który jest podstawą przy tak kapryśnych zimach. Nie tylko infrastruktura narciarska się zmienia, ale też obiekty hotelowe, pensjonaty, restauracje i obiekty usługowe. Powstają apartamentowce. Wyraźny jest wzrost liczby turystów. Kiedyś przyjeżdżali tylko zimą. Teraz są o każdej porze roku" - dodała.

Kolej linowa na Skrzyczne składa się z dwóch odcinków: dolnego, liczącego 1,6 km, ze Szczyrku do Jaworzyny, a także górnego, o długości blisko 1,2 km, z Jaworzyny na szczyt. Przebudowa dolnej części dopełniała inwestycję zapoczątkowaną kilka lat temu.

Pod koniec 2013 r. oddano do użytku część górną. Koszt jej modernizacji wyniósł ok. 20 mln zł. Wówczas zabrakło funduszy na dolną część. Teraz projekt wsparło finansowo ministerstwo sportu i jesienią ub.r. COS rozpoczął przebudowę. Inwestycję zrealizowała włoska firma Leitner. Jej koszt wyniósł 27,8 mln zł netto.

Pierwsze prace ziemne przy dolnym odcinku zostały wykonane jeszcze przed ostatnią zimą. Powstały m.in. wykopy na fundamenty pod garaż dla kanap oraz pod słupy wyciągowe. Wyciąg w tym czasie funkcjonował, wywożąc narciarzy korzystających z tras na Skrzycznem.

Wiosną br. ruszyła zasadnicza część inwestycji. Zdemontowana została dotychczasowa kolej i w jej miejsce zainstalowana nowa. Pojawiły się m.in. nowe, szaro-żółte czteroosobowe kanapy z kapsułami zabezpieczającymi przed deszczem i wiatrem. Czas przejazdu dolnym odcinkiem skrócił się z 16 minut do 5 minut i 15 sekund.

"Kiedyś, aby wyjechać na górę potrzeba było ok. 30 minut. Dziś czas przejazdu oboma odcinkami przy pełnej prędkości wynosi ok. 10 minut. Cały wyjazd, doliczając czas na przejście między stacjami na Jaworzynie, trwa maksymalnie kwadrans. Oczywiście, latem prędkości kolejki będą mniejsze, aby turyści mogli podziwiać widoki. Maksymalna przepustowość wynosi 2,4 tys. osób w godzinę" - powiedział Kotowicz.

Kolej linowa na Skrzyczne będzie funkcjonowała do połowy listopada, gdy rozpocznie się rutynowy przegląd techniczny przed sezonem zimowym.

Kolej linowa na Skrzyczne, najwyższą górę Beskidu Śląskiego, powstała pod koniec lat 50. ub. wieku i została zmodernizowana na początku lat 90. Góra ta jest miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów i narciarzy.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.