Beskidy: Ruszyła przebudowa dolnego odcinka kolei linowej na Skrzyczne

• Centralny Ośrodek Sportu w Szczyrku rozpoczął przebudowę dolnego odcinka kolei linowej na Skrzyczne w Beskidach.
• Dyrektor COS Grzegorz Kotowicz zapowiedział, że zakończenie inwestycji planowane jest na koniec sierpnia 2017 r.; ma to być najnowocześniejszy taki obiekt w Polsce.
Beskidy: Ruszyła przebudowa dolnego odcinka kolei linowej na Skrzyczne
Zdjęcie ilistrcyjne: Kolej linowa na Szyndzielnię (fot.wikimedia.org/Karol Pławecki)

"Szczyrk powoli odbudowuje infrastrukturę i wierzę, że wkrótce stanie się on najlepszym miejscem do uprawiania narciarstwa" - powiedział dyrektor Centralnego Ośrodka Sportu (COS) w Szczyrku.

Kolej linowa na Skrzyczne, najwyższą górę Beskidu Śląskiego, składa się z dwóch odcinków: dolnego, liczącego 1,6 km, ze Szczyrku do Jaworzyny, a także górnego, o długości blisko 1,2 km, z Jaworzyny na szczyt.

Przebudowa dolnego odcinka dopełnia inwestycję zapoczątkowaną przed kilku laty. Pod koniec 2013 r. oddana do użytku została część górna. Jej koszt wyniósł ok. 20 mln zł. Wówczas zabrakło funduszy na dolną część. W tej chwili COS dysponuje pieniędzmi, które w większości pochodzą z resortu sportu. Kotowicz powiedział, że koszt przebudowy dolnej części wyniesie ok. 27 mln zł netto.

Pierwsze prace ziemne przy dolnym odcinku już ruszyły. "Wykonywane są wykopy na fundamenty pod garaż dla kanap oraz pod słupy wyciągowe. (...) Przebudowa nie spowoduje zimą utrudnień w korzystaniu z tras na Skrzycznem. Demontaż dotychczasowej kolei nastąpi wiosną, po zakończeniu sezonu narciarskiego" - wyjaśnił Kotowicz.

"Będą to szaro-żółte czteroosobowe kanapy z kapsułami zabezpieczającymi przed wiatrem" - powiedział.

Realizacją inwestycji zajmuje się włoska firma Leitner. Jaroslav Macicak z firmy Leitner powiedział, że czas przejazdu dolnym odcinkiem skróci się z 16 minut do 5 minut i 15 sekund. Zastosowany w niej zostanie tzw. napęd bezpośredni. "Oznacza to, że nie stosujemy w nim przekładni, a więc nie będzie wymagał smarowania. To oznacza podwyższenie poziomu niezawodności, obniżenie emisji hałasu oraz przyniesie oszczędności energii" - powiedział. Użytkowanie mechanizmu w porównaniu z poprzednim będzie tańsze o ok. 25 tys. zł rocznie.

W kolejce zostanie użyty także nowoczesny system sterowania. Generowane przez niego ciepło może być wykorzystane do produkcji ciepłej wody.

Po przebudowie dolny odcinek osiągnie przepustowość taką samą jak górny, czyli 2,4 tys. osób na godz.

"Zakończenie inwestycji planujemy na 31 sierpnia. Mam nadzieję jednak, że uda się nam to osiągnąć wcześniej" - wskazał Kotowicz.

Burmistrz Szczyrku Antoni Byrdy podkreślił, że każda taka inwestycja jest doskonałą promocją Szczyrku. "Modernizacja górnego odcinka była pierwszą jaskółką. W tym roku zacznie działalność ośrodek Beskid Sport Arena. Zaawansowane są inwestycje w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim. (…) Wierzę, że odzyskamy utraconą niegdyś pozycję i Szczyrk wróci do narciarskiej i turystycznej ekstraklasy" - powiedział samorządowiec.

Kolej linowa na Skrzyczne powstała pod koniec lat 50. ub. wieku i została zmodernizowana na początku lat 90. Góra ta jest miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów, także narciarzy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE