Bezpieczniej w drodze do szkoły

W okolicach ośmiu placówek na Mazowszu rusza pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Koszt przedsięwzięcia wynosi ok. 200 tys. zł.

Przemieszczanie się dzieci po drogach – zwłaszcza wojewódzkich, najczęściej odbywa się na trasie do i ze szkoły. Niestety, również wtedy zdarza się najwięcej wypadków z udziałem najmłodszych – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, w których zmuszeni są oni przekraczać nie lokalną uliczkę, ale ruchliwą drogę. W ubiegłym roku 196 nieletnich pieszych uległo wypadkom, z czego aż 8 z nich zginęło. W trosce o zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom zrodził się pomysł stworzenia programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie szkół zlokalizowanych przy drogach wojewódzkich województwa mazowieckiego.

Pilotażowy program obejmie 8 z 210 szkół podstawowych i gimnazjów zlokalizowanych przy drogach wojewódzkich – Dobrzyków (droga wojewódzka nr 575), Kobyłka (nr 634), Kontancin-Jeziorna (nr 721), Mazowszany (nr 744), Milanówek (nr 719), Mińsk Mazowiecki (nr 802), Mława (nr 544), Ostrów Mazowiecka (nr 627),. Zarząd województwa wybrał te lokalizacje na podstawie największego natężenia ruchu w poszczególnych Rejonach Drogowych (podział Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich).

– Wskazane punkty zostaną odpowiednio oznakowane. To sprawi, że kierowcy, zbliżając się w okolice szkoły, będą wiedzieli, że trzeba zachować większą ostrożność – wyjaśniaczłonek zarządu województwa mazowieckiego Piotr Szprendałowicz. – Dzięki nowemu oznakowaniu z pewnością podniesie się poziom bezpieczeństwa dzieci na drogach. Poza tym pilotaż pozwoli wypracować rozwiązania modelowe z zakresu inżynierii ruchu drogowego, które będą potem obowiązywały przy budowie nowych czy modernizacji obecnych dróg.

W ramach programu Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich dokonał diagnozy stanu wszystkich lokalizacji szkół przy drogach wojewódzkich. Zarząd województwa na podstawie tych analiz wybrał oznakowanie stosowne do poszczególnych miejsc. Wprowadzone będą oznakowania pionowe dostosowane do funkcjonowania szkół i placówek oświatowych. Dotyczy to zwłaszcza oznakowania ostrzegawczego A-17. Będzie wykonane z folii odblaskowo-fluorescencyjnej barwy pomarańczowej, oraz dodatkowych ograniczeń prędkości, które będą mieć odblaskowość wyższą od minimalnej wymaganej przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Oznakowanie poziome wykonane będzie w technologii grubowarstwowej. Zastosowane zostanie również ogrodzenie segmentowe U-12a (barierki ochronne) z żółtymi prętami o wysokości dostosowanej do potrzeb danej lokalizacji. W okolicach przejść dla pieszych pojawi się aktywne oznakowanie – znak D-6 i diodowe sygnalizatory ostrzegawcze, które będą zasilane bateriami słonecznymi w zestawie z czujnikami ruchu pieszego.

Planowane jest sukcesywne obejmowanie tym programem pozostałych miejsc na drogach wojewódzkich zlokalizowanych przy szkołach podstawowych i gimnazjach.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE