Białystok, drogi: 451 mln zł na dwie duże inwestycje

• Dwie duże inwestycje drogowe w Białymstoku, które są fragmentem obwodnicy miejskiej, będą kosztować 451,5 mln zł.
• Właśnie podpisano umowy z wykonawcą, czyli z firmą Budimex.
• Z unijnego programu Polska Wschodnia na te inwestycje trafi 347,2 mln zł.
Białystok, drogi: 451 mln zł na dwie duże inwestycje
Dzięki dotacjom powstanie w sumie 10,6 km tzw. Trasy Niepodległości (fot.gddkia)

Dzięki dotacjom powstanie w sumie 10,6 km tzw. Trasy Niepodległości (ul. Aleja Niepodległości, ul. I.J. Paderewskiego i ul. K. Ciołkowskiego) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Budimex wygrał przetargi na obie te inwestycje, podpisano trzy kontrakty. Inwestycje mają się zacząć jeszcze w tym roku, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2018 r.

Cała obwodnica miejska ma mieć ok. 30 km. Gotowe są już zrealizowane wcześniej inwestycje - tzw. Trasa Generalska (ul. Kleeberga, Maczka i Andersa), ul. Narodowych Sił Zbrojnych i pierwsza część ul. Ciołkowskiego.

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski powiedział dziennikarzom, że inwestycje w ramach podpisanych umów, zwłaszcza budowa Trasy Niepodległości, to "kontynuacja" tego, co było budowane w Białymstoku w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Inwestycje dotyczące tzw. Trasy Niepodległości tworzą - jak mówił - wewnętrzny "pierścień komunikacyjny", by można było "promieniście" dojeżdżać do miasta.

Prezydent podkreślił, że obwodnica odciąży przede wszystkim tunel pod torami kolejowymi im. gen. Augusta Emila Fieldorfa "Nila", bo pozwoli kierowcom łatwiej dojechać do centrum od strony zachodniej. "Jednocześnie odciąży dwie ulice: Sikorskiego i ulicę Hetmańską (...) i znacząco usprawni komunikację w naszym mieście" - mówił Truskolaski.

Przypomniał, że na budowę Trasy Niepodległości nie zgadzała się część mieszkańców, ale - zaznaczył - miasto realizuje inwestycje z myślą o wszystkich mieszkańcach i cała procedura odbywa się zgodnie z prawem.

"Tymi trzema kontraktami kończymy tak naprawdę proces inwestycyjny, wieloetapowy, dzięki któremu mieszkańcom Białegostoku będzie łatwiej poruszać się między dzielnicami, łatwiej dojeżdżać do pracy, do szkół" - powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński. Dodał, że mieszkańcom sąsiednich gmin łatwiej też będzie poruszać się po Białymstoku z pominięciem centrum.

Cezary Łysenko z firmy Budimex powiedział, że prace budowlane będą prowadzone tak, by uciążliwości dla mieszkańców były jak najmniejsze. "To są trudne inwestycje; to są inwestycje przebiegające przez środek miasta" - dodał.

Wiceprezydent Poliński podkreślił, że ulica Ciołkowskiego ma duże znaczenie dla gospodarki. Jest bowiem położona w pobliżu terenów inwestycyjnych i podstrefy Białystok Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dlatego zapewnienie dobrej komunikacji do tych terenów jest ważne.

"Trasa Generalska, Trasa Niepodległości, ulica Ciołkowskiego to nie są drogi przeznaczone dla ruchu tranzytowego, który w tej chwili odbywa się przez Białystok. To zadanie ma do zrealizowana Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zarówno południową obwodnicę, jak i północną obwodnicę Białegostoku, i tam docelowo ten ruch tranzytowy powinien się odbywać" - podkreślił Poliński.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE