Białystok: Ruszyła rozbiórka starego dworca PKS

Rozpoczęła się rozbiórka zniszczonego dworca PKS w Białymstoku. Nowy dworzec ma być gotowy w październiku 2017 r.
Białystok: Ruszyła rozbiórka starego dworca PKS
Dworzec PKS Białystok (fot. Wikimedia Commons, Henryk Borawski Dworzec PKS Białystok)

• Na początku marca władze spółki PKS Nova i inwestora, czyli firmy Budner, podpisały akt notarialny ws. inwestycji, w ramach której powstanie nowy dworzec.

• Dworzec PKS znajduje się w sąsiedztwie dworca PKP oraz planowanego przez władze Białegostoku komunikacyjnego węzła intermodalnego.

• Pierwotny plan zakładał, że nowy dworzec PKS w Białymstoku będzie gotowy w czerwcu 2017 r., ale z powodu odwołań organizacji ekologicznych termin zmienił się.

Prace rozbiórkowe potrwają 2-3 tygodnie, na razie nie ma żadnych utrudnień w korzystaniu z pozostałej infrastruktury dworca PKS Nova - poinformował w czwartek dyrektor departamentu infrastruktury i transportu urzędu marszałkowskiego w Białymstoku Leszek Lulewicz.

Będą też demontowane wiaty nad starymi peronami, z których odjeżdżają autobusy, na razie zostaną cztery.

Od końca grudnia 2016 r. działa tymczasowy dworzec w pomieszczeniach typu kontenerowego.

Spółka PKS Nova podlega marszałkowi województwa podlaskiego. Podmiot powstał z początkiem stycznia 2017 r. z połączenia dotychczasowych pięciu spółek PKS w regionie w: Białymstoku, Suwałkach, Łomży, Siemiatyczach i Zambrowie. Połączenie ma - jak argumentowały wcześniej samorządowe władze województwa podlaskiego - uratować te spółki przed likwidacją.

Na początku marca władze spółki PKS Nova i inwestora, czyli spółki Budner, podpisały akt notarialny ws. inwestycji, w ramach której powstanie nowy dworzec, stacja obsługi na potrzeby PKS oraz galeria handlowa. W miejsce starego dworca powstanie nowy. Będzie miał około 1,5 tys. metrów kw. powierzchni, powstaną nowe perony i układ komunikacyjny (także ok. 290 miejsc parkingowych). Z dworca mają też korzystać inne firmy komunikacyjne.

Inwestycja będzie kosztować ok. 13,5 mln zł. Pieniądze na inwestycję wykłada inwestor. Jak wcześniej wyjaśniały władze województwa, przyjęta koncepcja zakłada, że wybrana w przetargu firma Budner nabywa prawo do wieczystego użytkowania połowy z 4 ha terenu należącego do dawnego PKS Białystok i na tych terenach zbuduje galerię handlową. Pozostałe tereny pozostają własnością PKS i na nich powstanie dworzec oraz stacja obsługi.

Dworzec PKS znajduje się w sąsiedztwie dworca PKP oraz planowanego przez władze Białegostoku komunikacyjnego węzła intermodalnego. Nowy układ komunikacyjny dworca PKS Nova ma być kompatybilny z tym węzłem.

PKS Nova ma ok. 500 autobusów, pracuje tam ok. 950 osób. Kapitał zakładowy spółki to ok. 1 mln zł. Władze województwa nie podały na razie informacji o wynikach finansowych firmy.

Pierwotny plan zakładał, że nowy dworzec PKS w Białymstoku będzie gotowy w czerwcu 2017 r., ale z powodu odwołań organizacji ekologicznych, przeciągnęło się uprawomocnienie decyzji ws. rozbiórki i pozwolenia na budowę, które w grudniu 2016 r. wydał prezydent Białegostoku. Skargi oddalił wojewoda podlaski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE