Białystok stawia na intermodalny węzeł komunikacyjny

Białystok planuje nowe inwestycje w rejonie dworców PKP i PKS.
Białystok stawia na intermodalny węzeł komunikacyjny
Białystok za 145 mln złotych wybuduje intermodalny węzeł komunikacyjny. Fot Białystok.pl

W ramach inwestycji pojawi się w Białymstoku centrum przesiadkowe. Intermodalny węzeł komunikacyjny ma pozwolić na zsynchronizowane poruszanie się po mieście autobusów komunikacji miejskiej czy pociągów regionalnych.

Koszt inwestycji to ponad 145 mln złotych, z czego 125 mln zł to wsparcie pochodzące z Unii Europejskiej.

– Jest to jeden z trzech naszych podstawowych projektów, finansowany z programu operacyjnego Polska wschodnia. Wstępnie przyznano nam pewne środki, które te projekty wyczerpują – informuje Adam Poliński, zastępca prezydenta Białegostoku.

Dzięki inwestycji ma być przede wszystkim łatwiej pasażerom, którzy będą mogli znacznie sprawniej przemieszczać się dostępnymi środkami transportu. Pomysłodawcy koncepcji chcą doprowadzić do jak największej integracji komunikacji miejskiej z autobusową komunikacją regionalną i transportem kolejowym. W ramach koncepcji powstanie też nowy tunel dla autobusów, rowerzystów i pieszych.

– Zakres tego projektu to nie tylko węzeł intermodalny bezpośrednio przy dworcach, ale też przebudowa układu drogowego nakierowanego na priorytet dla komunikacji miejskiej, czyli umożliwiający poruszanie się autobusu niezależnie od sytuacji drogowej na pasach przeznaczonych dla zwykłych, indywidualnych użytkowników oraz zapewnienie sprawnego transportu rowerowego wzdłuż wszystkich tych tras i pieszego – mówi Adam Poliński.

Koncepcja intermodalnego węzła komunikacyjnego obejmuje m.in. utworzenie centrum przesiadkowego w Białymstoku w okolicy dworców PKP i PKS oraz budowę i przebudowę układu drogowego wokół centrum, zapewniającego sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej wraz z działaniami mającymi na celu uprzywilejowanie autobusów komunikacji miejskiej w ruchu przez:

• budowę tunelu dla autobusów, rowerów i pieszych pod torami PKP na przedłużeniu ulic św. Rocha i Zwycięstwa,

• przebudowę skrzyżowania ulic Zwycięstwa/Kolejowa,

• przebudowę skrzyżowania ulic Bohaterów Monte Cassino/Kard. S. Wyszyńskiego,

• budowę skrzyżowania ulic Bohaterów Monte Cassino/Łomżyńska,

• przebudowę skrzyżowania ulic Bohaterów Monte Cassino/M. Kopernika,

• budowę skrzyżowania ulic Łomżyńska/M. Kopernika,

• przebudowę ul. św. Rocha,

• przebudowę ul. Bohaterów Monte Cassino,

• budowę przedłużenia ul. Bohaterów Monte Cassino,

• przebudowę ul. Łomżyńskiej.

Jak informuje zastępca prezydenta, wszystkie koncepcje są uzgodnione z pomysłami PKP na przebudowę.

– Będzie potrzebna przebudowa peronów i torów w obrębie dworca Białystok Centralny. Wszystko jest też uzgodnione z drugim sąsiadem – dworcem PKS. Chodziło nam o to, by pasażer, niezależnie z jakiego środka korzysta, mógł poruszać się w komfortowych warunkach – wyjaśnia Adam Poliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

brawo. można? MOŻNA. BEz zadnych podtekstów partyjnych. Brawo

dr PIotr Sitniewski, 2016-03-08 16:50:36 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE