Blisko 52 mln zł na pochylnie

Za blisko 52 mln zł Mostostal Warszawa wyremontuje zabytkowe pochylnie na Kanale Elbląskim.
Blisko 52 mln zł na pochylnie

Umowę na wykonanie najważniejszego etapu rewitalizacji tego unikatowego szlaku wodnego podpisano w piątek w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Jak poinformowała Joanna Niedzielska z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinku pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny, którą wykona Mostostal Warszawa, będzie kosztować 51,9 mln zł brutto.

Projekt zakłada kompleksowy remont wszystkich pięciu pochylni: w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, które są XIX-wiecznymi zabytkami hydrotechniki o randze międzynarodowej.

Naprawione zostaną torowiska, maszynownie, turbiny, koła wodne i linowe, wozy przewozowe i inne urządzenia technologiczne. Wszystkie zabytkowe mechanizmy zachowają dotychczasowy charakter.

Odcinki kanału między pochylniami zostaną pogłębione. Przy wzmocnionych nabrzeżach kanału powstaną dodatkowe miejsca do cumowania dla statków oczekujących na śluzowanie. Obiekty mają być przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Budynki przy pochylniach będą przebudowane i wyposażone w monitoring oraz instalacje radiotelefoniczne, które ułatwią komunikację między maszynowniami a pracownikami pochylni i nadzoru wodnego.

W Buczyńcu powstanie budynek, do którego przeniesie się Izba Historyczna, mieszcząca się dotychczas na strychu. Będą tam prezentowane m.in. dokumenty dotyczące budowy kanału z oryginalnymi podpisami jego holenderskiego budowniczego Georga Jacoba Steenke. Powstanie też sala, w której będą wyświetlane prezentacje multimedialne.

Zdaniem przedstawicieli Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku prace na pochylniach są najważniejszym etapem rozpoczętej w 2010 r. rewitalizacji Kanału Elbląskiego. Ma ona potrwać do końca listopada 2014 r. i będzie kosztować łącznie ok. 115 mln zł.

Projekt służący zwiększeniu turystyki w woj. warmińsko-mazurskim oraz poprawie bezpieczeństwa i warunków żeglugi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Dotychczas odmulono dno i wzmocniono brzegi kanału na trzech odcinkach: w okolicach śluzy Zielona, jeziora Dauby i kanału Bartnickiego.

Pod koniec ub. roku rozstrzygnięto przetarg na przebudowę i zautomatyzowanie śluz Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś. Prace za blisko 8, 5 mln zł wykona spółka Budownictwo Hydro-Energetyka Dychów.

Ostatnim etapem rewitalizacji będzie oznakowanie turystyczne wszystkich obiektów. Żegluga na Kanale Elbląskim zostanie przywrócona najprawdopodobniej w 2015 r.

Zbudowany w XIX wieku Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Ma ponad 83 km długości i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 r. został umieszczony na liście Pomników Historii.

Kursujące po kanale statki - dzięki systemowi pięciu pochylni tzw. „suchych grzbietów" i wyciągów o napędzie wodnym - na pewnych odcinkach „płyną po trawie", czyli są ciągnięte po lądzie na specjalnych wózkach. Jest to jedyny działający zabytek hydrotechniczny tego typu na świecie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.