Brak 400 m drogi utrudnia rozwój największej inwestycji zagranicznej w Polsce

400 metrów drogi brakuje do połączenia Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG) z autostradą A2. Na braku bezpośredniego połączenia z węzłem autostradowym cierpi m.in. nowa fabryka Volkswagena.
Brak 400 m drogi utrudnia rozwój największej inwestycji zagranicznej w Polsce
Gminna droga, która, według projektu, łączy WSAG z autostradą, jest niemal gotowa - cały czas brakuje jednak 400-metrowego połączenia z rondem w obrębie autostradowego węzła Września. (fot.fotolia)

• Gminna droga, która, według projektu, łączy WSAG z autostradą, jest niemal gotowa - cały czas brakuje jednak 400-metrowego połączenia z rondem w obrębie autostradowego węzła Września.

• O dokończenie budowy drogi wnioskuje wrzesiński samorząd, na zakończeniu tej inwestycji zależy Volkswagenowi, w sprawę włączyli się też wielkopolscy parlamentarzyści.

Znajdujący się na terenie WSAG zakład Volkswagen Crafter jest najnowocześniejszym i jednym z największych z zakładów VW na świecie. Fabryka jest największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce - jej powstanie i wyposażenie kosztowało 800 mln euro. Od 2018 roku zakład ma opuszczać 100 tys. aut rocznie.

Gminna droga, która, według projektu, łączy WSAG z autostradą, jest niemal gotowa - cały czas brakuje jednak 400-metrowego połączenia z rondem w obrębie autostradowego węzła Września.

O dokończenie budowy drogi wnioskuje wrzesiński samorząd, na zakończeniu tej inwestycji zależy Volkswagenowi, w sprawę włączyli się też wielkopolscy parlamentarzyści. Spółka Autostrada Wielkopolska zapewnia, że brak budowy drogi dojazdowej do fabryki VW we Wrześni "nie wynika ze złej woli AWSA".

Prezes Volkswagen Poznań Jens Ocksen uważa, że temat drogi stał się "wysoce polityczny", zaś przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej (AWSA) i resortu infrastruktury "unikają bezpośredniej rozmowy" w tej sprawie.

"To jest temat między ministerstwem infrastruktury i zarządem AWSA; jest on na tyle kompleksowy, że bez porozumienia między tymi dwiema stronami nie możemy ruszyć dalej w kwestii drogi. Już od dłuższego czasu prosimy o jakiś termin bezpośredniej rozmowy, ale tej rozmowy z nami się unika" - powiedział Ocksen.

Rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska Zofia Kwiatkowska zapewniła, że brak budowy drogi dojazdowej do fabryki VW we Wrześni "nie wynika ze złej woli AWSA, ale z konieczności działania w ramach obowiązującej umowy koncesyjnej zawartej z rządem".

"Rozwiązanie tej kwestii nie jest możliwe do ustalenia z Urzędem Miasta i Gminy Września. Jedynym rozwiązaniem zaistniałej sytuacji jest podpisanie ze stroną rządową aneksu do umowy koncesyjnej, szczegółowo regulującego całość problematyki drogi łączącej, co wprost wynika z zapisów aktualnie obowiązującej umowy z rządem" - powiedziała Kwiatkowska.

Jak dodała, AWSA prowadzi rozmowy z resortem infrastruktury w celu wypracowania porozumienia umożliwiającego rozwiązanie kwestii drogi.

"Fabryka VW we Wrześni nie jest odcięta od dostępu do autostrady A2. Obecnie pojazdy jadące z i do zakładów VW wykorzystują jako połączenie z A2 drogę krajową nr 92, która częściowo leży w pasie drogowym autostrady, zatem za remonty i modernizacje przeprowadzane na tym odcinku koszt ponosi AWSA. Wybudowanie drogi dojazdowej leży zatem również w interesie spółki" - zapewniła Kwiatkowska.

W sprawie połączenia terenów inwestycyjnych miasta z autostradą interweniowali m.in. lokalni parlamentarzyści. Senator PiS Robert Gaweł otrzymał z AWSA informację, że lokalizacja drogi "może kolidować z przyszłą rozbudową węzła Września". Interpelacje do ministra infrastruktury i budownictwa kierowali kilka miesięcy temu wielkopolscy posłowie Nowoczesnej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE