Budowa A1 postępuje

Konsorcjum budujące odcinek autostrady A1, pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami, poinformowało w piątek o wykonaniu ponad połowy zaplanowanych prac. Licząca 51 km trasa ma być oddana do użytku według planu do końca przyszłego roku.
- Zaawansowanie prac na budowie autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Czerniewice przekroczyło 50 proc. To ważny moment tej pierwszoplanowej, wartej 3 miliardy 145 mln zł inwestycji drogowej - poinformował w piątek Torbjoern Nohrstedt, prezes Gdańsk Transport Company S.A., które prowadzi budowę.

W ostatnim czasie oddana została do ruchu nowa jezdnia obwodnicy Torunia, a na przełomie roku kierowcy pojadą tam również nową nitką mostu autostradowego przez Wisłę (pierwsza powstała na początku lat 90.).

- Na jesieni ukończone zostaną prace przy węźle Warlubie, budowanym bez przerywania ruchu na istniejącym już północnym odcinku A1. Jeżeli tempo prac zostanie utrzymane, a warunki pogodowe nie staną na przeszkodzie, drugi etap koncesyjnego odcinka autostrady zostanie oddany przed czasem - dodał Nohrstedt.

Do końca sierpnia br. zaawansowanie robót na odcinku A1 Nowe Marzy-Czerniewice osiągnęło 53 proc. Ta część realizacji inwestycji obejmowała, oprócz budowy, również m.in. projektowanie, pozyskiwanie pozwoleń na budowę, organizację zapleczy produkcyjnych, zapewnienie dostaw materiałów, uzyskanie podwykonawców.

Zbliżają się ku końcowi budowy dwóch największych, spośród 51 zaplanowanych, obiektów mostowych: prawie dwukilometrowego mostu przez Wisłę wraz z estakadą koło Grudziądza i mostu na Wiśle pod Toruniem.

- Jesteśmy zadowoleni z postępu prac, tym bardziej że mroźna zima, a następnie deszcze i powodzie znacznie utrudniały roboty budowlane. Przed nami ostatni, wymagający sezon z ogromnym zakresem głównie prac bitumicznych i wykończeniowych do wykonania - podkreślił Piotr Janiszewski, dyrektor projektu ze Skanska-NDI.

Prace budowlane ruszyły w lipcu ubiegłego roku. Na obecnym etapie w realizację projektu zaangażowanych jest bezpośrednio 1,1 tys. osób, a w szczycie na placu budowy pracuje dodatkowo około 3 tys. osób zatrudnionych przez podwykonawców.

Budowa odcinka Nowe Marzy-Czerniewice to bezpośrednia kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Pierwszy, 25-km odcinek autostrady Rusocin-Swarożyn został oddany do ruchu w grudniu 2007 roku, na rok przed planowanym terminem. W październiku 2008 roku, również przed czasem, oddano do użytku kolejne 65 kilometrów autostrady Swarożyn-Nowe Marzy.

Umowę na budowę ostatniego fragmentu autostrady A1 w regionie kujawsko-pomorskim, od Czerniewic do granic województwa podpisano kilkanaście tygodni temu we Włocławku. Dwa konsorcja polsko-irlandzkie, które wygrały przetarg na jego realizację, mają czas na wywiązanie się z zadania do wiosny 2012 roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE