PARTNER PORTALU
  • BGK

Budowa tuneli metra na Woli: Tarcza ma pobić dotychczasowe rekordy

  • bad    9 lutego 2018 - 17:47
Budowa tuneli metra na Woli: Tarcza ma pobić dotychczasowe rekordy
Rozruch tarczy TBM - maszyny, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Fot. mat. prasowe

Najpierw próbny rozruch i testy a potem start. Tarcza TBM w przyszłym tygodniu rozpocznie budowę tunelu metra na Woli - ze stacji Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego.




  • Dziś, 9 lutego rozpoczął się rozruch maszyny do drążenia tuneli metra.
  • W przyszłym tygodniu planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszego tunelu i do tego czasu wszystkie systemy tarczy muszą być sprawdzone i przetestowane.
  • - To bardzo ważny moment, lada dzień rozpocznie się drążenie tunelu. Chciałabym, żeby tarcza pobiła dotychczasowe rekordy - mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy. 

Tarcza TBM to długa niemal na 100 m maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra. Elementy tarczy są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony) i montowane na dole. Potem jest próbny rozruch i rozpoczyna się właściwe drążenie tunelu.

Czytaj też: Będzie metro na warszawskim Bródnie

Tarcza pod ziemią przechodzi przez betonowe konstrukcje kolejnych stacji (na każdej ma serwisowy postój) a po zakończeniu drążenia całego tunelu,  po zdemontowaniu jest wyjmowana na powierzchnię. Tarcze są dwie bo każda buduje tunel dla innego kierunku ruchu. W przyszłym tygodniu drążenie rozpocznie tarcza nazwana Krystyna a kilka tygodni po niej ruszy tarcza Maria. Obydwie mają do pokonania pod ziemią po ok. 3,4 km. Drążenie zakończą jesienią w specjalnie przygotowanym szybie wydobywczym za torami odstawczymi przy stacji Rondo Daszyńskiego.

Czytaj też: Łódź: 57 nowych mieszkań tymczasowych dla najbardziej potrzebujących

Rozbudowa II linii metra na Woli rozpoczęła się jesienią 2016 r. W głąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,5 km trasy  Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 zł brutto. Czas budowy to 38 miesięcy. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”.

Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszym środkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ok. 550 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ponad 150 tys. pasażerów dziennie.

Budowany odcinek II linii metra na Woli to:

* długość: 3,4 km,

* trzy stacje: Płocka, Młynów, Księcia Janusza,

* koszt budowy: 1,148 mld zł,

* wykonawca: Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.,

* zakończenie budowy: rok 2019,

* czas przejazdu do stacji Świętokrzyska: 10-12 min.,

* przewidywana częstotliwość kursowania: co 1,5 – 2 min.

 

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.