• PARTNERZY PORTALU

Burmistrz Rawicza proponuje rowerową trasę z Wrocławia do Poznania wzdłuż S5

• Burmistrza Rawicza namawia do rowerowego połączenia dwóch stolic województw.
• GDDKiA musiałby wybudować krótkie łączniki.
• Propozycja trafiła do samorządów.
Burmistrz Rawicza proponuje rowerową trasę z Wrocławia do Poznania wzdłuż S5
Drogi techniczne mogą doskonale służyć rowerzytom - fot.mat.prasowe

Burmistrz Rawicza, Grzegorz Kubik, wyszedł z propozycją projektu „Rowerowa S5”. Chodzi o utworzenie z dróg technicznych przy powstającej S5 tras rowerowych, które pozwoliłyby przejechać na rowerze z Poznania do Wrocławia.

W ubiegłym roku do użytku oddano fragment drogi ekspresowej S5 Korzeńsko-Kaczkowo o długości 27,8 km. Równocześnie przy nowo wybudowanej trasie powstały drogi techniczne, na których natężenie ruchu jest bardzo niewielkie.

Obecnie GDDKiA w Poznaniu przedłużyła termin składania ofert na kolejny, leszczyński odcinek, Kaczkowo-Radomicko do 13 października. Ten odcinek także będzie miał długość 27,8 km. W planach są kolejne odcinki trasy, m.in. Radomicko-Wronczyn (34,6 km) i Wronczyn-Głuchowo (16,1 km).

- Drogi techniczne stanowią świetną alternatywę dla tras rowerowych, wrotkowych i spacerowych. Wynika to przede wszystkim z trzech czynników: dobrego stanu nawierzchni, niewielkiego ruchu pojazdów oraz bliskości terenów zielonych – tłumaczy burmistrz.

Drogi techniczne mogą posłużyć rowerzystom - fot.mat.prasowe
Drogi techniczne mogą posłużyć rowerzystom - fot.mat.prasowe

Jego zdaniem jedynym zastrzeżeniem zgłaszanym przez użytkowników tych dróg jest brak ciągłości, która zapewniłaby możliwość bezpiecznej jazdy pomiędzy stolicami Dolnego Śląska i Wielkopolski.

- Udrożnienie przejazdów na brakujących odcinkach pozwoliłoby nie tylko na stworzenie niskimi nakładami szlaku rowerowego, ale także wpłynęłoby na ożywienie turystyki rowerowej na terenach gmin leżących przy S5, tym samym znacząco integrując ten region Polski – dodaje Kubik.

Grzegorz Kubik wysłał już pismo do marszałków Wielkopolski i Dolnego Śląska oraz samorządów skupionych wokół S5, argumentując, że jest spora liczba osób wykorzystująca drogi techniczne do celów rekreacyjnych i turystycznych.

Burmistrz zwrócił się także do GDDKiA w Poznaniu o budowę krótkich łączników, dzięki którym droga techniczna przy S5 pozwoliłaby na ciągłą jazdę wzdłuż S5 na oddanym odcinku pomiędzy Korzeńskiem a Kaczkowem.

Zgodnie z rządowymi planami droga ekspresowa w przyszłości połączy Wrocław z Poznaniem, a wtedy wykorzystanie dróg technicznych pozwoli na bezpieczny przejazd pomiędzy stolicami województw.

– Kluczowym elementem jest stworzenie całej trasy, a to wymaga zaangażowania nie tylko lokalnych samorządów, ale i władz województw. Zaadaptowanie poszczególnych dróg technicznych może odbyć się niewielkim kosztem, rezygnując z asfaltu na rzecz tłucznia i przy partycypacji wspólnych środków – mówi Grzegorz Kubik.

– Skoro na naszym lokalnym fragmencie S5 stworzenie takich tras jest możliwe, to myślę, że powinniśmy rozszerzyć ten projekt na oba województwa, a z pewnością skorzystają na tym nie tylko pasjonaci jazdy rowerem, a mieszkańcy gmin, na terenie których przebiega droga – dodaje.

Burmistrza Rawicza obecnie oczekuje na odpowiedź ze strony samorządów, do których propozycja została wysłana.

Jak zaznacza inicjator projektu udrożnienie przejazdów na brakujących odcinkach pozwoliłoby nie tylko na stworzenie niskimi nakładami szlaku rowerowego, ale także wpłynęłoby na ożywienie turystyki rowerowej na terenach gmin leżących przy S5, tym samym znacząco integrując ten region Polski.

Celem burmistrza z Rawicza jest ożywienie agroturystyki w gminach leżących przy S5 oraz przygotowanie dodatkowych atrakcji na trasie przejazdu, m.in. tras leśnych, pól namiotowych czy lokalnych ofert turystycznych w postaci szlaków historycznych. Zyskać mają także gospodarstwa agroturystyczne, które mogłyby przygotować ofertę dla rowerzystów.

- Propozycję uważam za bardzo istotną ze względu na fakt, iż znaczący odcinek trasy S5 jest obecnie w budowie, a inne w fazie planów. Wspólne działania na tym etapie z pewnością pozwolą na stworzenie ciekawej propozycji szlaku rowerowego, będącego odpowiedzią na duże zapotrzebowanie tego typu form rekreacji i turystyki – podkreśla Kubik.

 

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

powinno tak być na wszystkich ekspresówkach np s7 z Rabki nad morze, często jeżdżę przy s7 w okolicach Kielc właśnie drogami technicznymi ale brakuje np mostu przez rzekę i nie musi to być wielka konstrukcja wystarczy kładka na metr szeroka, wtedy możemy mieć rowerowe trasy przez całą Polskę wzdłuż ...i wszerz rozwiń

Tomek, 2016-03-24 19:23:09 odpowiedz

Super sprawa !!! Jestem jak najbardziej za !!!!

Janek, 2016-01-16 10:21:26 odpowiedz

A ile barierek będzie można nastawiać!

Qty, 2016-01-13 09:35:08 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE