PARTNER PORTALU
  • BGK

Bydgoszcz otworzyła nową trasę tramwajową

  • PAP/AS    16 stycznia 2016 - 15:07
Bydgoszcz otworzyła nową trasę tramwajową
W uroczystości otwarcia trasy wzięło udział około 1,5 tysiąca mieszkańców Fordonu (fot. pixabay.com CC0)

Trasa tramwajowa długości 10 kilometrów, prowadząca do największej dzielnicy Fordon, w sobotę 16 stycznia została otwarta w Bydgoszczy. Inwestycja wraz z zakupem 12 tramwajów Swing z Pesy kosztowała 437 mln zł, z czego 80 procent stanowiło dofinansowanie unijne.




W uroczystości otwarcia trasy wzięło udział około 1,5 tysiąca mieszkańców Fordonu. Wiele osób skorzystało z możliwości bezpłatnych przejazdów nowymi tramwajami, które wprowadzono na weekend w związku z inauguracją linii.

Nowa trasa stanowi przedłużenie linii tramwajowej z dzielnicy Bydgoszcz Wschód do położonego na północnym wschodzie Fordonu. Jednocześnie z otwarciem trasy uruchomiono cztery linie tramwajowe łączące Fordon z osiedlami w północnej, południowej i zachodniej części miasta, a także z dworcem kolejowym w śródmieściu.

Inwestorem była spółka komunalna Tramwaj Fordon. Budowa trasy trwała dwa lata. Pierwsze prace rozpoczęły się w listopadzie 2013 r., a w listopadzie 20015 r. inwestycja została zgłoszona do obioru. Pozwolenie na użytkowanie inwestor uzyskał w grudniu zeszłego roku.

W ramach inwestycji, oprócz torowiska, została zbudowana estakada dla tramwajów nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód i trzema położonymi w pobliżu ulicami. Żelbetonowy obiekt wzniesiono na 20 podporach, a nad częścią konstrukcji w obrębie stacji zbudowano zadaszenie w kształcie tuby, wykonane ze stali i profilowanego szkła hartownego. Zadaszono również perony kolejowe.

Z peronów kolejowych na estakadę, gdzie znajdują się przystanki tramwajowe, prowadzą schody i windy. Budowa estakady wymagała przesunięcia stacji kolejowej prawie 400 metrów na zachód, co wiązało się budową nowego torowiska i peronów.

Na trasie tramwajowej ułożono 23 kilometry torów, zbudowano 26 przystanków. Na końcu linii powstała zajezdnia z siedmioma torami, halą serwisową i budynkiem socjalnym. Zbudowano też trzy pętle, pozwalające na organizację ruchu w razie awarii.

Budowa trasy tramwajowej wiązała się z przebudową układu drogowego

Na jednej z głównych ulic Fordonu dobudowano drugą jezdnię, a inna ulica została przedłużona. Zmodernizowano część dróg i skrzyżowań, a także zbudowano cztery ronda. Powstało również 31 przystanków autobusowych.

Inwestycję zrealizowało konsorcjum: Firma „Gotowski” z Bydgoszczy (lider) oraz PRM Mosty-Łódź, Feroco z Poznania, PRIK TOR-KRAK z Krakowa i PBDIM Kobylarnia z Kobylarni k. Bydgoszczy (partnerzy).

W ramach inwestycji za 109 mln zł zakupiono 12 tramwajów Swing z bydgoskiej Pesy. Pięcioczłonowe pojazdy mają 30 m długości. Tramwaje zabierają po 200 pasażerów, mogą kursować z prędkością 70 km/h. Są to pojazdy niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, automaty do sprzedaży biletów i dostęp do sieci Wi-Fi. Zastosowano też urządzenia umożliwiające diagnostykę on-line, co pozwala na zdalne obserwowanie działania podzespołów i w razie potrzeby wysłanie ekipy serwisowej na trasę.

Trasa do Fordonu miała zostać otwarta 2 stycznia 2016 r., ale Pesa nie zdołała wywiązać się na czas z kontraktu dostawy 12 tramwajów. Ostatni z pojazdów został dostarczony w nocy z czwartku na piątek. Zakup tramwajów, jak i cała inwestycja, był dofinansowany ze środków tzw. perspektywy finansowej UE 2007-2013 z koniecznością rozliczenia inwestycji do końca 2015 r. Bydgoszcz, pomimo opóźnienia zakończenia inwestycji, nie straci dofinansowania; porozumienie w tej sprawie zatwierdziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • Hania, 2016-01-18 22:13:49

    Do bydgoszczanka: Literówkę poprawiono! :)
  • podróżny, 2016-01-18 00:45:33

    Drobna różnica - nie uruchomiono nowe linie tramwajowe tylko przedłużono istniejące do nowej pętli Łoskoń, no może poza dziesiątką, która chyba rzeczywiście jest nową linią. A le 3,5 i 7 to przedłużenia.
  • bydgoszczanka, 2016-01-16 21:24:28

    Hania! Oby! No ile można! Jeśli pismak nie zna nazw polskich miast to aż wstyd, że pisze na portalu samorządowym.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.