PARTNER PORTALU
  • BGK

Byłe miasta wojewódzkie mało dostępne komunikacyjnie

  • Agnieszka Widera    24 lipca 2015 - 00:01
Byłe miasta wojewódzkie mało dostępne komunikacyjnie
Tylko miasta leżące przy głównych szlakach tranzystorowych mogą mówić o przyzwoitej dostępności komunikacyjnej. Fot. Fotolia)

Byłe miasta wojewódzkie borykają się z brakiem dobrych połączeń drogowych i kolejowych z innymi ośrodkami. Najgorzej mają się miasta oddalone od tranzytowych magistrali. Jaka jest skala problemu?




Jak podkreśla dr hab. Jacek Potocki z Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, miasta, które straciły status wojewódzkich, mają problemy z dostępnością komunikacyjną. Wynika to raz ze stanu samej sieci dróg w Polsce, a dwa – ze źle organizowanej komunikacji zbiorowej.

– Z dawnych miast wojewódzkich przyzwoitą dostępność komunikacyjną mają przede wszystkim te, które leżą w pobliżu głównych korytarzy transportowych – mówi Potocki.

Jak podkreśla, sieć połączeń drogowych różnie ma się w różnych częściach kraju. W Polsce wschodniej lepiej niż w zachodniej wygląda stan dróg o niższej kategorii niż krajowe – wojewódzkie, powiatowe, jednak tam z kolei brakuje dróg szybkiego ruchu.

Także komunikacja zbiorowa, głównie kolejowa, wymaga poprawy, bo w tej chwili mamy wyremontowane stacje, na których nie zatrzymuje się żaden pociąg.

– W przypadku komunikacji zbiorowej konieczne byłoby uporządkowanie przewozów kolejowych. Jeśli chodzi o Przewozy Regionalne – sieć kolejowa rozpada się na coraz bardziej izolowane od siebie województwa – twierdzi Potocki.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • głosujenapis, 2015-07-25 00:26:40

    Przed wymyśleniem 49 województw, przez kacyków Gierka, nie było żadnych problemów z komunikacją. Szczególnie na Ziemiach Zachodnich, gdzie była pełna sieć linii kolejowych i drogowych PONIEMIECKICH, które w większości służą do dzisiaj. Kiedy nastała zaś Tuskolandia POkrętaczy, wszystko zmieniło się ...na gorsze, szczególnie na wspomnianych Ziemiach Zachodnich z wyjątkiem Gdańska i Kaszub, bo tam jeden władca miał dziadka w wermachcie i obiecał pobratymcom, że jak Polska popadnie u nich w długi, to wspomniane strony sobie z powrotem za nie, odbiorą. Dlatego, obecnie Polską "B", są właśnie Ziemie Zachodnie, gdzie mało się inwestuje aby były tańsze, jako ruiny. I to są właściwe przyczyny powstałych różnic.  rozwiń
  • Chełmianin N, 2015-07-24 23:35:12

    MIASTA WYKIWANE! Ludzik bardzo ubogi, a bilet kolejowy zbyt drogi, przesiadki uciążliwe i dla podróżnego stresujące. Dawne miasta wojewódzkie świadomie pogrążyli, i dzięki reformie w miastach zaścianek utworzyli, a to zasługa AWS-u, którzy system ten urządzili, zaś Tusk rozwi...jał plan Buzka i połączenia mamy i trzeba to powiedzieć, że ludek został wykiwany. O metropolie dbamy i łączność z nimi rozwijamy, a w zaścianku przewidziane zadupie utrzymamy. Morał:byłe miasta wojewódzkie zostały oszukane przez wybrańców narodu, bo to było zaplanowane.  rozwiń
  • krajan, 2015-07-24 20:49:50

    Najtansza forma skomunikowania miast z grupy dawnych wojewódzkich jak i znacząco większych w transporcie zbiorowym jest dobrze dzialajaca kolej. PKP PLK planując nowe inwestycje kolejowe winna również tym się kierowac Przy budowie szalaku Baltika należy zmodernizować i wyprostować linie kolejowa z... Elku do Suwalk oraz wybudować kilku kilometrowy lacznik w Bialymstoku tak by nie zmieniac kierunku jazdy z Warszawy do Elku Budowa linii kolejowej z Plocka do Modlina przez port lotniczy (krotka droga do stolicy Należy zmodernizować lokalne linie kolejowe z dużych miast do stacji na glownych i szybkich trasach kolejowych Elblag - Malbork Grudziadz - Laskowice Pom Gorzow Wkp - Krzyz Torun - Inowroclaw Olsztyn - Ostruda Lubin/Legnica - Wroclaw Walbrzych - Wroclaw Bielsko B - Katowice Rybnik - Katowice Rybnik - Gliwice Bytom - Katowice Plock - Kutno Lodz - Opoczno CMK Lodz - Kutno Pila - Bydgoszcz Pila - Poznan Zielona G - Zbaszynek  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.