Byłe miasta wojewódzkie mało dostępne komunikacyjnie

  • Agnieszka Widera
  • 24-07-2015
  • drukuj
Byłe miasta wojewódzkie borykają się z brakiem dobrych połączeń drogowych i kolejowych z innymi ośrodkami. Najgorzej mają się miasta oddalone od tranzytowych magistrali. Jaka jest skala problemu?
Byłe miasta wojewódzkie mało dostępne komunikacyjnie
Tylko miasta leżące przy głównych szlakach tranzystorowych mogą mówić o przyzwoitej dostępności komunikacyjnej. Fot. Fotolia)

Jak podkreśla dr hab. Jacek Potocki z Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, miasta, które straciły status wojewódzkich, mają problemy z dostępnością komunikacyjną. Wynika to raz ze stanu samej sieci dróg w Polsce, a dwa – ze źle organizowanej komunikacji zbiorowej.

– Z dawnych miast wojewódzkich przyzwoitą dostępność komunikacyjną mają przede wszystkim te, które leżą w pobliżu głównych korytarzy transportowych – mówi Potocki.

Jak podkreśla, sieć połączeń drogowych różnie ma się w różnych częściach kraju. W Polsce wschodniej lepiej niż w zachodniej wygląda stan dróg o niższej kategorii niż krajowe – wojewódzkie, powiatowe, jednak tam z kolei brakuje dróg szybkiego ruchu.

Także komunikacja zbiorowa, głównie kolejowa, wymaga poprawy, bo w tej chwili mamy wyremontowane stacje, na których nie zatrzymuje się żaden pociąg.

– W przypadku komunikacji zbiorowej konieczne byłoby uporządkowanie przewozów kolejowych. Jeśli chodzi o Przewozy Regionalne – sieć kolejowa rozpada się na coraz bardziej izolowane od siebie województwa – twierdzi Potocki.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Przed wymyśleniem 49 województw, przez kacyków Gierka, nie było żadnych problemów z komunikacją. Szczególnie na Ziemiach Zachodnich, gdzie była pełna sieć linii kolejowych i drogowych PONIEMIECKICH, które w większości służą do dzisiaj. Kiedy nastała zaś Tuskolandia POkrętaczy, wszystko zmieniło się ...na gorsze, szczególnie na wspomnianych Ziemiach Zachodnich z wyjątkiem Gdańska i Kaszub, bo tam jeden władca miał dziadka w wermachcie i obiecał pobratymcom, że jak Polska popadnie u nich w długi, to wspomniane strony sobie z powrotem za nie, odbiorą. Dlatego, obecnie Polską "B", są właśnie Ziemie Zachodnie, gdzie mało się inwestuje aby były tańsze, jako ruiny. I to są właściwe przyczyny powstałych różnic. rozwiń

głosujenapis, 2015-07-25 00:26:40 odpowiedz

MIASTA WYKIWANE!
Ludzik bardzo ubogi, a bilet kolejowy zbyt drogi,
przesiadki uciążliwe i dla podróżnego stresujące.
Dawne miasta wojewódzkie świadomie pogrążyli,
i dzięki reformie w miastach zaścianek utworzyli,
a to zasługa AWS-u, którzy system
...ten urządzili,
zaś Tusk rozwijał plan Buzka i połączenia mamy
i trzeba to powiedzieć, że ludek został wykiwany.
O metropolie dbamy i łączność z nimi rozwijamy,
a w zaścianku przewidziane zadupie utrzymamy.
Morał:byłe miasta wojewódzkie zostały oszukane
przez wybrańców narodu, bo to było zaplanowane.
rozwiń

Chełmianin N, 2015-07-24 23:35:12 odpowiedz

Najtansza forma skomunikowania miast z grupy dawnych wojewódzkich jak i znacząco większych w transporcie zbiorowym jest dobrze dzialajaca kolej.
PKP PLK planując nowe inwestycje kolejowe winna również tym się kierowac
Przy budowie szalaku Baltika należy zmodernizować i wyprostować lini
...e kolejowa z Elku do Suwalk oraz wybudować kilku kilometrowy lacznik w Bialymstoku tak by nie zmieniac kierunku jazdy z Warszawy do Elku
Budowa linii kolejowej z Plocka do Modlina przez port lotniczy (krotka droga do stolicy
Należy zmodernizować lokalne linie kolejowe z dużych miast do stacji na glownych i szybkich trasach kolejowych
Elblag - Malbork
Grudziadz - Laskowice Pom
Gorzow Wkp - Krzyz
Torun - Inowroclaw
Olsztyn - Ostruda
Lubin/Legnica - Wroclaw
Walbrzych - Wroclaw
Bielsko B - Katowice
Rybnik - Katowice
Rybnik - Gliwice
Bytom - Katowice
Plock - Kutno
Lodz - Opoczno CMK
Lodz - Kutno
Pila - Bydgoszcz
Pila - Poznan
Zielona G - Zbaszynek
rozwiń

krajan, 2015-07-24 20:49:50 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE