Byłe miasta wojewódzkie mało dostępne komunikacyjnie

  • Agnieszka Widera
  • 24-07-2015
  • drukuj
Byłe miasta wojewódzkie borykają się z brakiem dobrych połączeń drogowych i kolejowych z innymi ośrodkami. Najgorzej mają się miasta oddalone od tranzytowych magistrali. Jaka jest skala problemu?
Byłe miasta wojewódzkie mało dostępne komunikacyjnie
Tylko miasta leżące przy głównych szlakach tranzystorowych mogą mówić o przyzwoitej dostępności komunikacyjnej. Fot. Fotolia)

Jak podkreśla dr hab. Jacek Potocki z Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, miasta, które straciły status wojewódzkich, mają problemy z dostępnością komunikacyjną. Wynika to raz ze stanu samej sieci dróg w Polsce, a dwa – ze źle organizowanej komunikacji zbiorowej.

– Z dawnych miast wojewódzkich przyzwoitą dostępność komunikacyjną mają przede wszystkim te, które leżą w pobliżu głównych korytarzy transportowych – mówi Potocki.

Jak podkreśla, sieć połączeń drogowych różnie ma się w różnych częściach kraju. W Polsce wschodniej lepiej niż w zachodniej wygląda stan dróg o niższej kategorii niż krajowe – wojewódzkie, powiatowe, jednak tam z kolei brakuje dróg szybkiego ruchu.

Także komunikacja zbiorowa, głównie kolejowa, wymaga poprawy, bo w tej chwili mamy wyremontowane stacje, na których nie zatrzymuje się żaden pociąg.

– W przypadku komunikacji zbiorowej konieczne byłoby uporządkowanie przewozów kolejowych. Jeśli chodzi o Przewozy Regionalne – sieć kolejowa rozpada się na coraz bardziej izolowane od siebie województwa – twierdzi Potocki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Przed wymyśleniem 49 województw, przez kacyków Gierka, nie było żadnych problemów z komunikacją. Szczególnie na Ziemiach Zachodnich, gdzie była pełna sieć linii kolejowych i drogowych PONIEMIECKICH, które w większości służą do dzisiaj. Kiedy nastała zaś Tuskolandia POkrętaczy, wszystko zmieniło się ...na gorsze, szczególnie na wspomnianych Ziemiach Zachodnich z wyjątkiem Gdańska i Kaszub, bo tam jeden władca miał dziadka w wermachcie i obiecał pobratymcom, że jak Polska popadnie u nich w długi, to wspomniane strony sobie z powrotem za nie, odbiorą. Dlatego, obecnie Polską "B", są właśnie Ziemie Zachodnie, gdzie mało się inwestuje aby były tańsze, jako ruiny. I to są właściwe przyczyny powstałych różnic. rozwiń

głosujenapis, 2015-07-25 00:26:40 odpowiedz

MIASTA WYKIWANE! Ludzik bardzo ubogi, a bilet kolejowy zbyt drogi, przesiadki uciążliwe i dla podróżnego stresujące. Dawne miasta wojewódzkie świadomie pogrążyli, i dzięki reformie w miastach zaścianek utworzyli, a to zasługa AWS-u, którzy system ten urządzili, zaś Tusk rozwi...jał plan Buzka i połączenia mamy i trzeba to powiedzieć, że ludek został wykiwany. O metropolie dbamy i łączność z nimi rozwijamy, a w zaścianku przewidziane zadupie utrzymamy. Morał:byłe miasta wojewódzkie zostały oszukane przez wybrańców narodu, bo to było zaplanowane. rozwiń

Chełmianin N, 2015-07-24 23:35:12 odpowiedz

Najtansza forma skomunikowania miast z grupy dawnych wojewódzkich jak i znacząco większych w transporcie zbiorowym jest dobrze dzialajaca kolej. PKP PLK planując nowe inwestycje kolejowe winna również tym się kierowac Przy budowie szalaku Baltika należy zmodernizować i wyprostować linie kolejowa z... Elku do Suwalk oraz wybudować kilku kilometrowy lacznik w Bialymstoku tak by nie zmieniac kierunku jazdy z Warszawy do Elku Budowa linii kolejowej z Plocka do Modlina przez port lotniczy (krotka droga do stolicy Należy zmodernizować lokalne linie kolejowe z dużych miast do stacji na glownych i szybkich trasach kolejowych Elblag - Malbork Grudziadz - Laskowice Pom Gorzow Wkp - Krzyz Torun - Inowroclaw Olsztyn - Ostruda Lubin/Legnica - Wroclaw Walbrzych - Wroclaw Bielsko B - Katowice Rybnik - Katowice Rybnik - Gliwice Bytom - Katowice Plock - Kutno Lodz - Opoczno CMK Lodz - Kutno Pila - Bydgoszcz Pila - Poznan Zielona G - Zbaszynek rozwiń

krajan, 2015-07-24 20:49:50 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE