PARTNER PORTALU
  • BGK

Bytom może ruszać z remontem kluczowej dla miasta drogi

  • PAP/AH    30 listopada 2017 - 17:46
Bytom może ruszać z remontem kluczowej dla miasta drogi

Ulicą Katowicką prowadzi odcinek głównej trasy tramwajów w kierunku Katowic. fot. Shutterstock

Jesienią 2018 r. powinna zostać oddana do użytku jedna z bardziej zniszczonych ulic w śródmieściu Bytomia, ul. Katowicka. Umowę z wykonawcą prac podpisały w czwartek spółka Tramwaje Śląskie i samorząd Bytomia.




• Bytom podpisał umowy z wykonawcą przebudowy kluczowej ulicy.

• Jest nim konsorcjum spółek NDI-Balzola, który zrealizuje inwestycję za 19,3 mln zł brutto.

• Prace powinny zostać wykonane w ciągu 10 miesięcy.

Ulicą Katowicką prowadzi odcinek głównej trasy tramwajów w kierunku Katowic. Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów tamtejszej linii tramwajowej to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka, należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.

Ulica Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul. Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównym węzłem tramwajowym w tym mieście. Dla ruchu samochodowego nie jest ona główną arterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic - i jedynym dotąd jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia a Katowic.

Jako jeden z elementów obecnego unijnego przedsięwzięcia Tramwajów Śląskich powstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej. Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, a także samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

Tramwaje Śląskie finansują - przy wsparciu unijnymi środkami - przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wraz z dobudową drugiego toru. Miasto ma zapłacić za przebudowę jezdni i chodników na tym odcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejsc postojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma z kolei odpowiadać za przebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy do budynków w pasie drogowym - w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.

Przetarg na zamawiane przez trzy podmioty prace koordynowały Tramwaje Śląskie. W czwartek (20  listopada) bytomski samorząd poinformował o podpisaniu umowy z wybranym wykonawcą - konsorcjum spółek NDI-Balzola (z ceną 19,3 mln zł brutto). Prace powinny zostać wykonane w ciągu 10 miesięcy.

Projekt przebudowy ul. Katowickiej zakłada m.in. poprowadzenie ruchu tramwajów i samochodów wspólną jezdnią (obecnie pojedynczy tor tramwajowy jest tam w większości wydzielony z jezdni).

Wytłumione tory tramwajowe mają zostać ułożone na prefabrykowanych płytach żelbetowych, nawierzchnię - wraz z miejscami postojowymi - mają utworzyć kamienne kostki. Na ul. Katowickiej powstać mają też nowe chodniki i ścieżka rowerowa - z kostki brukowej. Całość ozdobią donice z drzewami. Z uwagi na bezpieczeństwo pieszych prędkość na ul. Katowickiej zostanie ograniczona do 30 km/h.

W pierwszym etapie wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej Tramwaje Śląskie zakończyły już pierwsze przedsięwzięcie: modernizację niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.

Pod koniec września spółka podpisała z konsorcjum firm NDI i Balzola wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).









KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: