Coraz bliżej budowy Centralnego Portu Lotniczego

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL) - poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Coraz bliżej budowy Centralnego Portu Lotniczego
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego. (fot. pixabay)

• Projekt m.in. określa kompetencje poszczególnych resortów odnośnie inwestycji.

• Koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego, według szacunków, może wynieść od 20 do 30 mld zł. Nowe lotnisko może stać się jednym z wiodących portów w Europie Środkowej.

• Największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, zaczyna być bliskie wyczerpaniu swojej przepustowości.

"Projekt uchwały ws. budowy Centralnego Portu Lotniczego został uzgodniony z Ministerstwem Rozwoju. Czekamy teraz na polityczny sygnał, kiedy może zająć się nim Rada Ministrów" - powiedział Szmit.

Dodał, że projekt m.in. określa kompetencje poszczególnych resortów odnośnie inwestycji. "Decyzja kierunkowa co do budowy tego lotniska została podjęta. Pracujemy już nad tym. Trzeba pamiętać, że to jest przedsięwzięcie na wiele lat" - powiedział Szmit.

W połowie marca Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego, w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Czytaj też: Beata Szydło: Centralny Port Lotniczy to ważny projekt cywilizacyjny

Jak mówił w ubiegłym tygodniu Szmit, koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego, według szacunków, może wynieść od 20 do 30 mld zł. Zastrzegł jednocześnie, że koszty będą zależały m.in. od lokalizacji i jeszcze za wcześnie, by szczegółowo mówić o finansowaniu inwestycji.

W ocenie Szmita nowe lotnisko może stać się jednym z wiodących portów w Europie Środkowej. Jak dodał, takie szanse są i wynikają one z położenia geograficznego Polski.

Jednym z argumentów za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, zaczyna być bliski wyczerpaniu swojej przepustowości. Warszawski port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów. Jak twierdzą niektórzy eksperci, przepustowość Lotniska Chopina jest na poziomie 20 mln pasażerów rocznie. Lotnisko szacuje, że w tym roku może obsłużyć ok. 14 mln podróżnych.

Czytaj też: Powinien powstać Centralny Dworzec Kolejowy

Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki wskazywał niedawno, że "analizy (...) sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym". Według Morawieckiego CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym". Wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z niewielkim ich udziałem, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, a rok później 34 mln osób. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nierząd PiSu naprawdę chce puścić nas wszystkich z torbami. Budowa Centralnego Portu Lotniczego to poroniony pomysł. Lotnisko Chopina obsłuźyło w zeszłym roku ok. 13 mln pasażerów, a jego obecna przepustowość pozwala na przyjęcie ok. 25 mln pasażerów. Cały rynek lotniczy w Polsce to trochę ponad 30 ...mln pasażerów. Jaka jest zatem logika budowy lotniska? Poprzewracało im się w tych PiSowskich głowach. Skąd chcą wziąc 30 mld zł na budowę? Na pewno UE nie da Polsce dofinansowania na tak absurdalny projekt. rozwiń

Fonzy, 2017-03-29 11:50:21 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE