Coraz więcej samorządów przekonuje się do dróg betonowych

- Jeżeli chce się wybudować dobrą, trwała drogę, trzeba przestrzegać reżimów technologicznych niezależnie od tego czy buduje się drogę betonową, czy asfaltową - podkreśla Rafał Gajewski, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego.
Coraz więcej samorządów przekonuje się do dróg betonowych
w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat ma powstać ok. 800 km dróg krajowych i autostrad o nawierzchni betonowej (fot.PTWP)

Przypomnijmy - z planów GDKKiA wynika, że w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat ma powstać ok. 800 km dróg krajowych i autostrad o nawierzchni betonowej. Na pozór to spore wyzwanie, bo dotychczas powstało niespełna 700 km takich dróg o nawierzchni betonowej (plus, według szacunków branży, ok 600 km dróg lokalnych). Czy branża podoła temu wyzwaniu?

- Jesteśmy gotowi na realizację inwestycji infrastrukturalnych w nowej unijnej perspektywie budżetowej. Mamy fachowców i sprzęt - twierdzą przedstawiciele branży producentów betonu towarowego. I zapewniają, że potencjał branży jest znacznie większy.

Przedstawiciele nie mają wątpliwości. W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 19,2 mln m sześc. betonu towarowego.

- Szacujemy, że na te 800 km dróg potrzebne będzie w ciągu tych pięciu lat ok. 4,5 mln m sześc. czyli ok. 0,9 mln m sześc. rocznie. To około 5 proc. naszej obecnej produkcji - twierdzi Rafał Gajewski, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego, dodając że to nie jest szczyt produkcyjnych możliwości. - Nie wykorzystujemy obecnie całego potencjału produkcyjnego. Szacujemy go na jakieś 30-35 mln m sześc. Zresztą w okresie boomu inwestycyjnego związanego z Euro 2012 wyprodukowaliśmy 23,7 mln m sześc. betonu towarowego. Teraz po okresie spadku produkcja znowu rośnie. Myślę, że wrócimy do tego poziomu w 2017 roku, w miarę realizacji inwestycji w tej perspektywie budżetowej - twierdzi Gajewski.

Zdaniem Józefa Mokrzyckiego, prezesa firmy MoBruk program budowy autostrad i dróg ekspresowych to nie jedyna szansa dla branży. - jeszcze większy potencjał tkwi w drogach lokalnych. Coraz więcej samorządów przekonuje się o zaletach dróg betonowych. O tym, że jest to tańsze rozwiązanie - przekonuje Mokrzycki.

Cały artykuł czytaj tutaj

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.