PARTNER PORTALU
  • BGK

CPK nie będzie stanowił konkurencji dla portów regionalnych

  • PAP/MIW    17 kwietnia 2018 - 14:20
CPK nie będzie stanowił konkurencji dla portów regionalnych
W Warszawie odbyła się konferencja Lotnictwo Nowej Generacji (fot. twitter.com/ChopinAirport)

Centralny Port Komunikacyjny będzie powstawał w modelu partycypacyjnym, zakładającym wzięcie pod uwagę wszystkich głosów, także mieszkańców terenu, na którym powstanie CPK - zapewnił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.




  • - Chcemy na tym porcie zarabiać, aby był rentowny i aby zapewniał nie tylko komfortową obsługę, ale także zapewniał dochody podmiotom, które zainwestują swoje pieniądze, w szczególności Skarbowi Państwa - mówi wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.
  • Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik ocenia, że CPK nie będzie stanowił konkurencji dla portów regionalnych, bo te działają w innym sektorze rynku
  • Wiceprezes LOT Michał Fijoł wskazuje, że na świecie buduje się mnóstwo gigantycznych lotnisk i budowa CPK to nadzwyczajne wydarzenie jedynie w Europie Centralnej, ale na świecie ta skala nie jest niczym niezwykłym.

- Centralny Port Komunikacyjny to przedsięwzięcie unikalne, wymagające integracji olbrzymiej liczby interesariuszy, i nie uda się, jeżeli wszystkie podmioty wpływające na jej powodzenie, nie zostaną zidentyfikowane i włączone w proces decyzyjny - mówił Wild we wtorek (17.04), otwierając w Warszawie konferencję Lotnictwo Nowej Generacji.

Jak dodał, model tej inwestycji można nazwać partycypacyjnym i na przykład nie można pominąć głosów ludzi, którzy mieszkają na terenie, nie którym powstanie CPK.

- Są głosy mieszkańców terenów, na których ma powstać CPK, mówiące, że nie wszystko uwzględniliśmy - podkreślił.

- Jako Rzeczpospolita jesteśmy zobowiązany im to skompensować, ale i włączyć w przekształcenia przestrzeni otaczającej port lotniczy - dodał Wild.

Jego zdaniem czas na uwzględnienie wątpliwości nie jest stracony, przeciwnie, jeśli teraz zrezygnowalibyśmy z wzięcia pod uwagę tych głosów, groziłaby nam później strata czasu.

- Jestem przekonany, że odpowiednio wczesne zderzenie różnych punktów widzenia spowoduje, iż inwestycja zostanie przeprowadzona w sposób lepszy, bardziej efektywny, z większą korzyścią dla mieszkańców Polski - ocenił. Wild wskazywał też, że częścią modelu partycypacyjnego jest wysłuchanie linii lotniczych w celu poznania oczekiwań pasażerów.

- Chcemy na tym porcie zarabiać, aby był rentowny i aby zapewniał nie tylko komfortową obsługę, ale także zapewniał dochody podmiotom, które zainwestują swoje pieniądze, w szczególności Skarbowi Państwa - mówił. Jesteśmy otwarci na wszystkich przewoźników, którzy będą gotowi płacić opłaty lotniskowe - zaznaczył.

Wiceprezes LOT Michał Fijoł podkreślał z kolei, że na świecie buduje się mnóstwo gigantycznych lotnisk i budowa CPK to nadzwyczajne wydarzenie jedynie w Europie Centralnej, na świecie ta skala nie jest niczym niezwykłym. Zauważył też, że w modelu działania przewoźnika "hubowego" opłaty lotniskowe nie są przeszkodą.

- LOT pokazał, że jest w stanie prowadzić sensowny biznes. (...) Pokazaliśmy, że potrafimy radzić sobie znakomicie z drogim lotniskiem Chopina w Warszawie, a pasażerowie są gotowi płacić za jakość, którą oferujemy - mówił.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson podkreślał z kolei, że wcale nie jest przesądzone, iż CPK będzie droższy z powodu wysokich opłat lotniskowych i w związku z tym LOT też będzie droższy. Bez tego lotniska nastąpiłaby blokada efektu skali. CPK pozwoli na duży efekt skali, jeżeli LOT będzie miał dużo samolotów operujących z tego hubu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.