PARTNER PORTALU
  • BGK

Czas budować metro!

  • RAF    29 października 2009 - 03:30
Czas budować metro!

Po pół roku obsuwy, budowa drugiej nitki metra w stolicy może ruszać. Warszawa podpisała umowę wartą 4,17 mld zł. Podziemną kolejką z Woli na Pragę pojedziemy za cztery lata.




Po pół roku obsuwy, budowa drugiej nitki metra w stolicy może ruszać. Wśród błysków fleszy prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała kontrakt na budowę centralnego odcinka drugiej linii. Kolejką, która skrzyżuje swoją trasę z obecną linią pojedziemy za 4 lata - z Woli na Pragę. Dzięki drugiej linii, metro warszawskie w końcu zawita za Wisłę. Dotychczas kursuje tylko po zachodniej stronie miasta.

- Od 30 lat mieszkam po prawej stronie Wisły. Zawsze była to sypialnia. Teraz to się zmieni, bo metro to w dzisiejszych znacząca poprawa jakości życia na Pradze - powiedziała prezydent Gronkiewicz-Waltz, składając podpis pod umową.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał długość 6,1 km - od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Po drodze będzie 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. To największa samorządowa inwestycja w Polsce (i najbardziej dofinansowana ze środków unijnych). Umowa warta jest 4,17 mld zł, Bruksela dołoży do metra 2,973 miliarda złotych. Metro zbuduje włosko-tureckie konsorcjum Astaldi-Gulermak, które miało niemałe problemy z uzyskaniem zlecenia.

Zamieszanie z wyborem wykonawcy trwało od kwietnia 2007 roku. Pierwszy przetarg został unieważniony, drugi oprotestowany. Kilka tygodni temu sąd odrzucił jednak ostatnią skargę przegranych firm. Ostatnio przeciw wynikom przetargu protestowali Chińczycy z China Overseas Engineering Company (Covec), wcześniej - w połowie września - Mostostal Warszawa. Obie przegrane firmy kwestionowały legalność turecko-włoskiej oferty. Przedstawiciel turecko-włoskiego wykonawcy, Włoch Cesare Bernardini, który gościł w Warszawie zapomniał już jednak o tych problemach - Dzisiaj świętujemy, ale od jutra czeka nas ciężka praca - zapewnił.

Harmonogram prac na budowie poznamy za 3 miesiące. Kopać metro będą automatyczne tarcze TBM, które robią to w tempie 20 metrów na dzień.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!








KOMENTARZE (3)




NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: