PARTNER PORTALU
  • BGK

Częstochowa kończy przetargi na dwie duże inwestycje drogowe

  • PAP/JS    22 lutego 2018 - 21:15
Częstochowa kończy przetargi na dwie duże inwestycje drogowe
Przebudowa śródmiejskiego odcinka drogi krajowej nr 1 w Częstochowie to jedna z największych w historii miasta drogowych inwestycji (fot. pixabay.com)

Przetargi na wykonanie dwóch dużych drogowych inwestycji unijnych stara się sfinalizować samorząd Częstochowy. Zakładają one przebudowę znacznych odcinków dróg krajowych: nr 1 (tzw. gierkówki) oraz nr 46 w tym mieście.




  • Inwestycja w częstochowski odcinek "jedynki" ma zapewnione finansowanie.
  • Oszacowany na blisko 194 mln zł unijny projekt został dofinansowany na 164 mln zł w konkursie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na przedsięwzięcia zwiększające dostępność ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T.
  • Z innej części POIiŚ miasto będzie współfinansowało rozbudowę znacznego odcinka drogi nr 46 w zachodniej części Częstochowy, który prowadzi od centrum miasta do węzła z powstającą tam autostradą A1.

Jak wynika z informacji przekazanych przez rzecznika koordynującego obie inwestycje Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Macieja Hasika, oba przetargi są obecnie na etapie kontroli uprzedniej prowadzonej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W jednym z nich miasto raz jeszcze wybierze wykonawcę, w drugim wykonawca został już wyłoniony.

Przebudowa śródmiejskiego odcinka drogi krajowej nr 1 w Częstochowie to jedna z największych w historii miasta drogowych inwestycji. Docelowo powinna znacznie ułatwić przejazd miejskim odcinkiem przelotowej "jedynki" - od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej (ok. 5,5 km) - m.in. likwidując większość tamtejszych kolizyjnych skrzyżowań.

W przetargu na zaprojektowanie i przebudowę trasy zgłosiło się osiem podmiotów (firm bądź konsorcjów). Pięć ofert MZDiT odrzucił z przyczyn formalnych. Ocenie poddano propozycje konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty (178,8 mln zł), firmy Budimex (236,2 mln zł) oraz konsorcjum spółek Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (299,9 mln zł). Za najlepszą w połowie września ub. roku zarząd uznał pierwszą z nich.

Spółka Intercor, której oferta za 172,2 mln zł została pierwotnie odrzucona z przyczyn formalnych, złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, do którego KIO przychyliła się. MZDiT w tej sytuacji m.in. przeprowadził ponowne badanie i oceny ofert, wybierając w listopadzie ub. roku. ofertę Intercoru.

Od tego wyniku odwołało się z kolei konsorcjum Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty, do czego znów przychyliła się KIO. W efekcie MZDiT unieważnił wybór oferty Intercoru i dokona ponownego badania i oceny złożonych ofert w tym postępowaniu. Według czwartkowej informacji Hasika, obecnie postępowanie nie jest rozstrzygnięte; jednocześnie trwa obligatoryjna kontrola uprzednia zamówienia.

Inwestycja w częstochowski odcinek "jedynki" ma zapewnione finansowanie. Oszacowany na blisko 194 mln zł unijny projekt został dofinansowany na 164 mln zł w konkursie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na przedsięwzięcia zwiększające dostępność ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T.

Z innej części POIiŚ miasto będzie współfinansowało rozbudowę znacznego odcinka drogi nr 46 w zachodniej części Częstochowy, który prowadzi od centrum miasta do węzła z powstającą tam autostradą A1. Na to oszacowane na 120,2 mln zł przedsięwzięcie tamtejszy samorząd zdobył 96,7 mln zł dotacji w konkursie na zadania dotyczące zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T.

W tym projekcie przebudowane mają zostać ulice Przejazdowa i Główna (DK46 prowadzi nią od granic miasta); zbudowane ma również zostać nowe obejście ul. św. Barbary (wzdłuż linii kolejowej Częstochowa - Lubliniec), do skrzyżowania z przelotową ul. Pułaskiego.

Przetarg na realizację tej inwestycji - w formule "zaprojektuj i buduj" - częstochowski samorząd prowadzi od kwietnia 2016 r.; oferty otwarto w czerwcu ub. roku. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag (74,7 mln zł). W przetargu wystartowały też spółki Budimex (89,5 mln zł), M-Silnice (76,1 mln zł), Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (76,7 mln zł) oraz konsorcjum Drog-Bud, Bitum i Nowak-Mosty (97,9 mln zł). MZDiT przeznaczył na tę inwestycję 102,5 mln zł.

Jak wynika z czwartkowej informacji Hasika, po wyłonieniu wykonawcy także w tym przypadku trwa - zgodnie z procedurą - kontrola uprzednia realizowana przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i braku przeszkód prawnych możliwe będzie podpisanie umowy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.