Czy Przewozy Regionalne i marszałkowskie spółki jadą w tą samą stronę?

  • Agnieszka WIdera
  • 19-05-2016
  • drukuj
• Cześć regionów zwleka z podpisaniem kolejnych umów z Przewozami Regionalnymi na kolejowe przewozy pasażerskie.
• Szybkie podpisanie umów jest ważne dla spółki, by uwiarygodnić jej sytuację przed Komisją Europejską oraz bankami.
• Marszałkowie podnoszą, że trudno im wybiegać w przyszłość tym bardziej, że mają w planach rozwój własnych kolei regionalnych.
Czy Przewozy Regionalne i marszałkowskie spółki jadą w tą samą stronę?
Komisja Europejska bada czy nie doszło do nieprawidłowości w procesie przekazywania Przewozom Regionalnym pomocy publicznej w wysokości 770 mln zł (fot.pr.pl)

Komisja Europejska bada czy nie doszło do nieprawidłowości w procesie przekazywania Przewozom Regionalnym pomocy publicznej w wysokości 770 mln zł. Przypomnijmy, Agencja Rozwoju Przemysłu objęła większościowy pakiet udziałów w spółce Przewozy Regionalne. Tym samym wniosła do spółki środki Skarbu Państwa w wysokości ok. 770 mln zł.

Czytaj też: ARP: Objęcie większościowego pakietu Przewozów Regionalnych stało się faktem

- KE ma wątpliwości co do udzielenia pomocy przed notyfikacją, sprawdza czy taka pomoc publiczna dla Przewozów Regionalnych została udzielona po raz pierwszy, jakie są zobowiązania gwarantujące, że pomoc ta nie doprowadzi do zaburzeń rynku – mówił Piotr Stomma podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podczas środowego (18 maja) Konwentu Marszałków w Katowicach.

Jak dodał minister poprzedni rząd podjął zobowiązanie liberalizujące rynek na torach.

- Zostaniemy wystawieni na konkurencję europejską w tempie przyspieszonym, a przez nasze spółki nie są obsługiwane tak jak byłoby to potrzebne np. relacje na styku województw. Dla Przewozów Regionalnych i naszego kraju to spore wyzwania – kontynuował Stomma.

Minister podkreślał, że rozmowy z KE przebiegają rzeczowo, ale by proces restrukturyzacji PR (zaakceptowany przez marszałków) przebiegał zgodnie z harmonogramem konieczne są dodatkowe pieniądze chociażby na modernizacje i zakupy. Te już spółka musi pozyskiwać w bankach komercyjnych.

- Wiarygodność spółki zależy w głównej mierze od tego czy sprawnie i terminowo zostaną zawarte umowy z marszałkami na przewozy – kontynuował Stomma.

Ciągle trudno mówić o przyszłości Przewozów Regionalnych w dłuższej perspektywie (fot.pr.pl)
Ciągle trudno mówić o przyszłości Przewozów Regionalnych w dłuższej perspektywie (fot.pr.pl)

Obecnie większa połowa regionów umowy zawarła, w zachodniopomorskim i dolnośląskim trwają negocjacje, a w drugim półroczu umowy planują zawrzeć zarządy lubelskiego, podkarpackiego, śląskiego i podlaskiego.

- Nawet w regionach, gdzie umowy podpisano nie wybiegają one poza rok 2020. A co dalej? – pytał marszałek śląski Wojciech Saługa. – Województwo małopolskie planuje za trzy lata przejąć wszystkie przewozy przez Koleje Małopolskie, nie ukrywam, że też chcemy rozwijać ofertę Kolei Śląskich – dodał.

- Nasze działania nie mają na celu osłabienia Przewozów Regionalnych, jak niektórzy sugerują. Powołanie regionalnych spółek kolejowych ma na celu wprowadzenie nowoczesnej usługi przewozowej, bo tego nie gwarantowały Przewozy Regionalne – przypominał Marek Woźniak, marszałek wielkopolski. - Mamy obecnie sytuację parakonkurencyjną na torach, ale im lepiej nasze podmioty będą przygotowane do konkurencji to tym lepiej – dodał.

Stomma dodał, ze resort nie dopuszcza do myśli czarnego scenariusza, gdyby KE uznała pomoc publiczną udzieloną PR za nieprawidłową. Oznaczałoby to bankructwo PR i konieczność zwrotu ponad 770 mnl zł.

 

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do JaS: Słownik poprawnej polszczyzny dopuszcza już od lat stosowanie wyrażeń "większa- mniejsza połowa" w języku potocznym. Pozdrawiam:)

AW, 2016-06-06 12:53:34 odpowiedz

Autorka artykułu pisze: "Obecnie większa połowa regionów ...". Ciekawe, bo połowa to połowa ,np. 50% lub 1/2. O niemowiększej połowy uczą już w szkole podstawowej !!!!

JaS, 2016-06-06 12:20:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE