PARTNER PORTALU
  • BGK

Dąbrowa Górnicza, Gołonóg: Krok bliżej do przebudowy stacji kolejowych

  • aw/PAP    19 grudnia 2017 - 11:18
Dąbrowa Górnicza, Gołonóg: Krok bliżej do przebudowy stacji kolejowych
Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum (Fot. Shutterstock)

Jeszcze w tym roku Dąbrowa Górnicza będzie chciała rozstrzygnąć wspólny z zarządcą kolejowej infrastruktury przetarg na projekty przebudowy stacji w centrum i przystanku w dzielnicy Gołonóg. W ich pobliżu planowane są m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.




• Jak poinformował rzecznik dąbrowskiego urzędu miasta Bartosz Matylewicz, w przetargu spłynęły cztery oferty: dwie na całość przedsięwzięcia oraz dwie częściowe.

• Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej - na linii kolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami.

• Zamówienie lub zamówienia powinny zostać zrealizowane do 300 dni od podpisania umowy (wszyscy oferenci zaoferowali skrócenie tego okresu do 270 dni).

 

Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionego niedawno, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK porozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum oraz Gołonogu wraz z zagospodarowaniem przyległych terenów. Potem dąbrowski samorząd uzgodnił z PLK założenia do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych. Efektem był ogłoszony pod koniec października przetarg.

Podzielono go na dwa zadania: dotyczące centrum i Gołonogu. W każdym z nich powstaną projekty dla miasta oraz PLK. Wraz z otwarciem ofert poinformowano, że kwota przeznaczona na realizację całego zamówienia to 4,76 mln zł brutto; w tym na część dot. centrum: 3,03 mln zł brutto, a część dot. Gołonogu - 1,72 mln zł brutto.

Ofertę dotyczącą tylko Gołonogu, opiewającą na 3,11 mln zł brutto, złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, a ofertę tylko na centrum, za 3,6 mln zł brutto - Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Oferty obejmujące obie części zamówienia przygotowały spółki: Mosty Katowice (odpowiednio na 2,8 mln zł brutto i 2 mln zł brutto) oraz DMK Inżynieria (odpowiednio na 2,92 mln zł brutto i 2 mln zł brutto).

Matylewicz zasygnalizował, że w kontekście m.in. terminów wynikających z unijnego projektu, którym samorząd chciałby współfinansować realizację swojej części inwestycji, miasto będzie chciało rozstrzygnąć przetarg jeszcze w tym roku.

Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum, z parkingami typu Park & Ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniem z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówi też projekt nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi - aby śladem pokopalnianych terenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.







×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.