PARTNER PORTALU
  • BGK

Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie szykują się do wspólnego przetargu

  • PAP/MIW    3 listopada 2017 - 23:01
Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie szykują się do wspólnego przetargu
Tramwaje Śląskie prowadzą dwa przetargi na zakup łącznie 45 nowych pojazdów (fot. mat.Tram. Śląskie)

Projektanta przebudowy głównej śródmiejskiej arterii Dąbrowy Górniczej ma wyłonić przetarg koordynowany przez tamtejszy magistrat. Plany zakładają m.in. modernizację torowisk tramwajowych, budowę dróg rowerowych i tzw. przystanków zintegrowanych.




• Wspólny przetarg miasta i samorządowej spółki Tramwaje Śląskie zakłada łączne zaprojektowane dwóch przedsięwzięć - przygotowywanych pod kątem wykorzystania funduszy unijnych. Oferty można w nim składać do 13 grudnia br.

• Dąbrowa Górnicza przewiduje budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego.

• Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km głównej trasy tramwajowej.

Pod kątem planów miasta powstać ma m.in. projekt dla budowy drogi rowerowej wzdłuż wymienionych ulic, od granicy miasta z Będzinem do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka (z uwzględnieniem połączenia z projektowanym centrum przesiadkowym w rejonie dworca kolejowego w centrum).

Zaprojektowane mają zostać zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe w rejonach: skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Królowej Jadwigi, skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z Al. Róż oraz w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego. Przebudowane mają zostać skrzyżowania u zbiegu ulic: Sobieskiego i Chopina, Sobieskiego i Sienkiewicza oraz Królowej Jadwigi i Majakowskiego (wszystkie będą rondami).

Miasto zamówi też projekty przebudowy przejść podziemnych: "Centrum", "Merkury", "Graniczna" i "Manhattan" (z uwzględnieniem dróg rowerowych i zjazdów), remontu kładki przy centrum handlowym Pogoria (oraz docelowego jej demontażu), a także likwidacji przejść podziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz kładki przy skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Sienkiewicza.

Przy nowej infrastrukturze ma powstać kanał technologiczny oraz zbudowane lub zmodernizowane ma zostać oświetlenie.

Miasto planuje zgłosić swoje przedsięwzięcie - jako część zadania "Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza" - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Pod kątem planów Tramwajów Śląskim zaprojektowana ma zostać modernizacja ok. 4,9 km torowiska (9,8 km toru pojedynczego) - z wyłączeniem już zmodernizowanych przejazdów drogowo-tramwajowych.

Tramwaje Śląskie zamierzają wykonać modernizację torowisk w Dąbrowie Górniczej w drugim etapie "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego". Spółka zamierza ubiegać się o jego dofinansowanie środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W pierwszym etapie wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej Tramwaje Śląskie zakończyły już pierwsze prace: modernizację niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.

Tramwajowa spółka prowadzi obecnie przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji torowych: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowę infrastruktury w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od z ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Obok tego Tramwaje prowadzą też dwa przetargi na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów).

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, tramwajowa spółka przewiduje w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (1)

  • Koles, 2017-11-17 17:16:00

    Program operacyjny na lata 2014-2020 przy ogromnym wsparciu finansowym Unii Europejskiej zakłada modernizację ca 100 km i budowę ca 25 km nowych tras tramwajowych. Po niemal czterech latach obowiązującego przecież (może się mylę?) planu inwestycyjnego czytam właśnie że ukończono z sukcesem moderniz...ację niecałego kilometra linii tramwajowej w Rudzie Śląskiej. Wynik zaiste jest imponujący. Gratulacje ! A tymczasem przetargi trwają miesiącami. Urzędnicza karuzela.  rozwiń