PARTNER PORTALU
  • BGK

Dąbrowa górnicza wspólnie z PKP PLK przebudują stację kolejową

  • PAP/rs    22 stycznia 2018 - 17:33
Dąbrowa górnicza wspólnie z PKP PLK przebudują stację kolejową
Samorząd Dąbrowy Górniczej oraz PKP PLK zamówiły dokumentację projektową przebudowy dwóch stacji kolejowych.

Samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka PKP PLK zamówiły dokumentację projektową przebudowy stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstaną m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.




  • Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej - na linii kolejowej nr 1, tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami. Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionego niedawno, pochodzącego z lat 80. XIX w. budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.
  • Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

Na początku ub. roku miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK porozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji obu dworców wraz z zagospodarowaniem przyległych terenów. Potem samorząd uzgodnił z PLK założenia do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Celem ma być zachęcenie większej liczby mieszkańców do podróży po regionie koleją, zamiast samochodami.

Efektem uzgodnień dąbrowskich samorządowców i kolejarzy był ogłoszony pod koniec października ub. roku przetarg na dokumentację projektową, który podzielono na dwa zadania: dotyczące centrum i Gołonogu. W każdym z nich powstaną osobne projekty dla miasta oraz PLK. W przetargu spłynęły cztery oferty: dwie na całość przedsięwzięcia oraz dwie częściowe.

Jak poinformował r zecznik dąbrowskiego urzędu miasta Bartosz Matylewicz, wybrano ofertę obejmującą obie części zamówienia, którą przygotowała spółka Mosty Katowice (odpowiednio na 2,8 mln zł brutto i 2 mln zł brutto). Umowę przedstawiciele miasta, jak i PLK podpisali z końcem ub. tygodnia. Wykonawca zadeklarował, że dostarczy projekty w ciągu 270 dni.

Miasto zamówiło m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum z parkingami typu Park & Ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniem z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówiła też projekt nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi - aby śladem pokopalnianych terenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami - odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać mają nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami oraz nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów. Powstać ma układ komunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

PLK chcą zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy, zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejsca dla torów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tunel drogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łączące perony, dworzec, parking i ul. Parkową.

Miasto zamawia dokumentację pod kątem projektu "Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza", który chce współfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego. PLK natomiast uczestniczą w przetargu pod kątem własnych zadań inwestycyjnych. Budynki dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu zostały objęte Programem Inwestycji Dworcowych spółki PKP SA.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (1)

  • Ela, 2018-01-23 07:49:53

    Bardzo dobry pomysl, jednak mam obawy, czy nie skończy jak dworzec w Sosnowcu Maczkach.