Decyzja o lokacji Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być podjęta na jesieni

- We wrześniu powinna zapaść decyzja o tym, gdzie powstanie Centralny Port Komunikacyjny (CPK) - mówi wicepremier Mateusz Morawiecki. Dodał, że prowadzone są rozmowy z potencjalnymi inwestorami tego przedsięwzięcia, w tym m.in. z Chińczykami i Amerykanami.
Decyzja o lokacji Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być podjęta na jesieni
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma być lotniskiem i potężną strukturą logistyczną. To inwestycja na lata. (fot.:pixabya.com)

• Naturalne dla wicepremiera jest, że całość realizacji CPK będzie wiązała się z dużą gamą prac legislacyjnych.

• Morawiecki podkreślił, że po wyborze lokalizacji CPK, podejmowane będą kolejne decyzje, w tym m.in. związane z wyborem dostawców.

• Jednym z argumentów przemawiających za budową CPK jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.

 

- Proces idzie pełną parą. We wrześniu może już być znana lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego, najpóźniej w tym roku ją poznamy - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Jak podkreślił, projekt CPK związany jest z szeregiem prac legislacyjnych.

- Prowadzimy już rozmowy z inwestorami, które są trudnymi rozmowami, ponieważ dotyczą bardzo skomplikowanego projektu. Rozmawiamy z Chińczykami, Amerykanami, przedsiębiorstwami z Zachodniej Europy - powiedział. Dodał, że podczas środowej wizyty w Londynie także ten temat był poruszany z inwestorami.

Wicepremier Mateusz Morawiecki, źródło: youtube.com
Wicepremier Mateusz Morawiecki, źródło: youtube.com

Morawiecki podkreślił, że po wyborze lokalizacji CPK, podejmowane będą kolejne decyzje, w tym m.in. związane z wyborem dostawców.

- Chcemy jak najszybciej ruszyć z tą inwestycją - podkreślił wicepremier.

W ocenie Morawieckiego, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach.

Wicepremier w lipcu pytany o koszty powstania CPK, powiedział, że najbardziej optymistyczne obliczenia mówią o 20-22 mld zł.

- Zakładamy konserwatywnie 30, 33, 35 mld zł rozłożone na wiele lat, również z udziałem inwestorów prywatnych. Chcemy tutaj współpracować z dużymi dostawcami, wykonawcami tego typu projektów - być może amerykańskimi, być może chińskimi, ale również zachodnioeuropejskimi. I z udziałem naszych wykonawców. Chcemy bardzo wyraźnie zaznaczyć obecność naszych wykonawców w tym projekcie - mówił wówczas.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.

W środę ULC poinformował, że przewozy pasażerskie w pierwszym kwartale tego roku w Polsce zwiększyły się o 17 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku. Wzrosła zarówno liczba pasażerów, jak i operacji lotniczych.

Pełnomocnikiem rządu ds. CPK jest Mikołaj Wild.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE