Deszcz pieniędzy unijnych nie wzmocni infrastruktury kolejowej?

Podobnie jak firmy budowlane, także przewoźnicy kolejowi mają podstawy uważać, że deszcz pieniędzy unijnych na budowę i odnowienie infrastruktury w Polsce nie przyczynia się do ich wzmocnienia i trwałego budowania wartości, a wprost przeciwnie - pogarsza bieżącą zdolność operacyjną i stabilność finansową tych spółek.
Deszcz pieniędzy unijnych nie wzmocni infrastruktury kolejowej?

- Cieszę się, że PKP PLK realizuje tak szeroki program modernizacji linii kolejowych. - powiedział Wojciech Jurkiewicz, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), dyrektor zarządzający w spółce Freightliner PL. - Niestety, na wielu liniach proces ten źle zorganizowano, a w dodatku nie ma dialogu z zarządcą w sprawie korekt w stawkach dostępu do torów na liniach objętymi pracami modernizacyjnymi, które mocno utrudniają bieżącą działalność przewoźników.

Czytaj też:  Rząd zajmie się aktualizacją programu inwestycji kolejowych

Jednym z największych problemów dla przewoźników jest brak drożności linii kolejowych prowadzących z kopalń kruszywa na Dolnym Śląsku, np. ze stacji Węgliniec, Jaworzyna Śląska lub Strzegom przez Wrocław. Trudno przejechać przez ten węzeł, ale jeszcze trudniej - wyjechać, bowiem na większości linii trwają roboty.

Z tego powodu nie można np. dojechać z Jaworzyny do Poznania Franowo najkrótszą drogą przez Rawicz (nr 271, 215 km). Nieprzejezdne są niektóre "krótkie" objazdy, jak np. linią 273 ("Nadoodrzanką") przez Głogów i Leszno. Ze Strzegomia za Legnicą praktycznie nie można wjechać na linię 289, bo jest jednotorowa i bardzo obciążona lokalnym ruchem towarowym.

Czytaj też:  Te linie kolejowe będą modernizowane jako pierwsze

Pozostają "dłuższe" objazdy, w zależności od trasy wydłużające jazdę o 80 - 90 km, czyli o ponad 30 proc.

- Pamiętajmy, że koszt dostępu do torów ma obecnie od 25 do 30 proc. udziału w łącznych kosztach działalności przewoźników i każde wydłużenie trasy pogarsza rentowność - wyjaśnia Wojciech Jurkiewicz. - Niestety, PLK nie uwzględnia tych dodatkowych wydatków wprowadzając stosowne ulgi.

Cały artykuł czytaj tutaj. 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE