PARTNER PORTALU
  • BGK

Deszcz pieniędzy unijnych nie wzmocni infrastruktury kolejowej?

  • WNP.pl (Piotr Stefaniak)    4 sierpnia 2014 - 10:13
Deszcz pieniędzy unijnych nie wzmocni infrastruktury kolejowej?

Podobnie jak firmy budowlane, także przewoźnicy kolejowi mają podstawy uważać, że deszcz pieniędzy unijnych na budowę i odnowienie infrastruktury w Polsce nie przyczynia się do ich wzmocnienia i trwałego budowania wartości, a wprost przeciwnie - pogarsza bieżącą zdolność operacyjną i stabilność finansową tych spółek.




- Cieszę się, że PKP PLK realizuje tak szeroki program modernizacji linii kolejowych. - powiedział Wojciech Jurkiewicz, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), dyrektor zarządzający w spółce Freightliner PL. - Niestety, na wielu liniach proces ten źle zorganizowano, a w dodatku nie ma dialogu z zarządcą w sprawie korekt w stawkach dostępu do torów na liniach objętymi pracami modernizacyjnymi, które mocno utrudniają bieżącą działalność przewoźników.

Czytaj też:  Rząd zajmie się aktualizacją programu inwestycji kolejowych

Jednym z największych problemów dla przewoźników jest brak drożności linii kolejowych prowadzących z kopalń kruszywa na Dolnym Śląsku, np. ze stacji Węgliniec, Jaworzyna Śląska lub Strzegom przez Wrocław. Trudno przejechać przez ten węzeł, ale jeszcze trudniej - wyjechać, bowiem na większości linii trwają roboty.

Z tego powodu nie można np. dojechać z Jaworzyny do Poznania Franowo najkrótszą drogą przez Rawicz (nr 271, 215 km). Nieprzejezdne są niektóre "krótkie" objazdy, jak np. linią 273 ("Nadoodrzanką") przez Głogów i Leszno. Ze Strzegomia za Legnicą praktycznie nie można wjechać na linię 289, bo jest jednotorowa i bardzo obciążona lokalnym ruchem towarowym.

Czytaj też:  Te linie kolejowe będą modernizowane jako pierwsze

Pozostają "dłuższe" objazdy, w zależności od trasy wydłużające jazdę o 80 - 90 km, czyli o ponad 30 proc.

- Pamiętajmy, że koszt dostępu do torów ma obecnie od 25 do 30 proc. udziału w łącznych kosztach działalności przewoźników i każde wydłużenie trasy pogarsza rentowność - wyjaśnia Wojciech Jurkiewicz. - Niestety, PLK nie uwzględnia tych dodatkowych wydatków wprowadzając stosowne ulgi.

Cały artykuł czytaj tutaj. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.