Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna: Wykonawca odcinka poszukiwany

• Do 21 listopada samorząd Rybnika chce poznać chętnych do budowy głównego tamtejszego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna.
• Szacowana na ok. 350 mln zł inwestycja ma do końca 2019 r. bezkolizyjnie połączyć miasto m.in. z autostradą A1.
Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna: Wykonawca odcinka poszukiwany
Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. (fot. fotolia)

O rozpoczęciu procedury ogłaszania przetargu na budowę pierwszego z odcinków trasy poinformowała w poniedziałek (10 października) Agnieszka Skupień z rybnickiego magistratu. Tego dnia opublikowano ogłoszenie o zamówieniu (m.in. z terminem składania ofert do 21 listopada). Pozostałe dokumenty, m.in. specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zostaną opublikowane w kolejnych dniach.

Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.

Inwestycję na terenie Rybnika planowano już w latach 70. ub. wieku. Proces projektowania rozpoczął się w 2011 r. W ub. roku miasto podzieliło budowę trasy na dwa etapy i stworzyło montaż finansowy w oparciu o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i wsparcie unijne.

Czytaj też: Gminy zyskają połączenia z głównymi drogami

Koszt całego przedsięwzięcia związanego z pierwszym etapem budowy trasy oszacowano na 433,7 mln zł. Ok. 83 mln zł z tej kwoty to planowane odszkodowania. Przy wkładzie miasta na poziomie 134 mln zł (w całości z EBI) jego władze uzyskały 290 mln zł dofinansowania z puli środków na drogi wojewódzkie w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

W pierwszym etapie budowy trasy w Rybniku powstać ma liczący ponad 10 km bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej (dalej droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być już jednojezdniowa). Równolegle, ze środków miasta i EBI ma też powstawać tzw. droga śródmiejska - alternatywne połączenie ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.

Początkiem planowanej w woj. śląskim Drogi Regionalnej jest zbudowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach północna obwodnica Pszczyny wraz z jej bezkolizyjnym połączeniem z przebiegającą przez to miasto drogą krajową nr 1. Nowa jednojezdniowa droga prowadzi do wyremontowanego odcinka drogi nr 935 wiodącego od granicy Pszczyny, przez Radostowice, Kobielice i Suszec do granicy Żor.

Żory zbudowały na swoim terenie nowe, również jednojezdniowe odcinki trasy omijające - jako Północna Obwodnica - centrum tego miasta i łączące je z autostradą A1. Obecnie Droga Regionalna kończy się krótkim, przygotowanym do rozbudowy do dwóch jezdni odcinkiem łączącym węzeł autostrady A1 z rondem u granicy Żor i Rybnika.

Czytaj też: Mają autostradę, ale nie mogą z niej zjechać

 

Za dokumentację projektową dla kolejnego fragmentu - od Rydułtów przez Lyski, Gaszowice, Kornowac i Racibórz po skrzyżowanie z drogą krajową nr 45 w gminie Rudnik - odpowiada samorząd Raciborza. Koszt budowy odcinka o długości ok. 25 km szacowano wstępnie na 900 mln zł.

Z Drogą Regionalną Racibórz-Pszczyna w Rydułtowach ma w przyszłości łączyć się Droga Główna Południowa ułatwiająca ruch w rejonie m.in. Wodzisławia Śląskiego i Jastrzębia Zdroju. Obecnie istnieje ona na terenie Jastrzębia Zdroju; pod koniec br. ma być też gotowa powstająca obwodnica sąsiednich Pawłowic.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE