Droga S16 Olsztyn-Ełk, przebudowa: Droga połączy Warmię i Mazury z resztą kraju

• 23 mln zł będzie kosztować dokumentacja potrzebna do przebudowy drogi S16 Olsztyn-Ełk.
• Koszt modernizacji drogi w kierunku Pojezierza Mazurskiego ma wynieść 4,5 mld zł
Droga S16 Olsztyn-Ełk, przebudowa: Droga połączy Warmię i Mazury z resztą kraju
Program inwestycji jest zatwierdzany przez ministra infrastruktury i budownictwa (fot.pixabay.com)

We wtorek (12 kwietnia) w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i dyrektor oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Mirosław Nicewicz podpisali aneks do programu inwestycji dla budowy drogi S16 dla etapu przygotowawczego.

Program inwestycji jest zatwierdzany przez ministra infrastruktury i budownictwa. Jest to dokument, będący charakterystyką inwestycji od strony technicznej, finansowej z określeniem ram czasowych jej wykonania. Konieczność przygotowania programu inwestycji wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji budżetu państwa.

"Spełniają się marzenia wielu osób na Warmii i Mazurach, by droga S16 stała się arterią, którą można się będzie po Warmii i Mazurach bezpiecznie przemieszczać i która połączy region z resztą kraju, pozwalając rozwijać się gospodarczo Warmii i Mazurom. Przez lata wiele osób i wiele środowisk walczyło o tę drogę, a teraz zaczynamy realne prace nad spełnieniem tego marzenia" - podkreślił podczas konferencji wiceminister Jerzy Szmit.

Czytaj też: Program rozwoju infrastruktury drogowej 2016-2019: Ruszyła I edycja

W ostatnich latach, jeszcze jako droga krajowa nr 16, trasa w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich została zmodernizowana na odcinku Olsztyn- Borki koło Mrągowa. Jest ona drogą dwujezdniową między Biskupcem a Borkami, natomiast między Barczewem a Biskupcem istnieją jedynie odcinki dwujezdniowe w obrębie węzłów.

80 kilometrowy odcinek między Mrągowem a Ełkiem, mimo poprawy nawierzchni, pozostaje wąski, pełen zakrętów.

Dyrektor Nicewicz podkreślił, że przebudowa trasy w kierunku Mazur będzie trudna. "Pojezierze Mazurskie jest jedno w Polsce i z tego wynika skala trudności, bo oprócz potrzeby pogodzenia mieszkańców, którzy na ogół nie chcą w swoim sąsiedztwie trasy, to mamy jeszcze przyrodnicze uwarunkowanie - trudny teren czyli jeziora i obszary bagienne" - wyjaśnił.

Jak dodał, gdy korekta trasy o 200 metrów pozwala rozwiązać niejednokrotnie problem społeczny to w przypadku budowy drogi przez Mazury, zmiana przebiegu drogi nie jest łatwa ze względu na umiejscowienie jezior.

Obecnie drogowcy mają dwa warianty drogi S16 z Mrągowa do Ełku - północny w pobliżu Mikołajek i południowy poprowadzony bliżej Rynu.

Jak dodał dyr. Nicewicz, budowa drogi z Mrągowa do Ełku może się zacząć po 2020 roku, natomiast na odcinku z Borek do Mrągowa ok. 2020 roku.

Jak ocenił wiceminister Szmit, dyskusja nad przebiegiem trasy nie może trwać przez lata.

"Któryś z wariantów trzeba wybrać, będzie na pewno czas konsultowania, ale także i odwołań, z którymi się trzeba liczyć. Im dłużej będzie trwała ta dyskusja, im więcej będzie protestów, tym dłużej to będzie trwało, a interes publiczny będzie na tym cierpiał i znów będziemy czekać przez długie lata na tę drogę"- dodał wiceminister.

Jak wyjaśnił rzecznik GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki podnosząc standard drogi krajowej do ekspresowej poprawia się jej parametry, ale też ogranicza do niej dostępność. Droga ekspresowa nie ma skrzyżowań, a węzły są bezkolizyjne, natomiast profil jezdni na zakrętach musi być ukształtowany tak, by jazda z dopuszczalną prędkością do 120 km na godzinę była bezpieczna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE