Drogi będą. Kiedyś... (ministerstwo odpowiada)

  • Przegląd prasy/Gazeta Wyborcza/JL/RAF
  • 04-06-2010
  • drukuj
ZAKTUALIZOWANY: Sypią się harmonogramy budowy autostrad w Polsce. Nie wiadomo, czy nowe drogi w ogóle będą - napisała "Gazeta Wyborcza". Artykuł mocno rozsierdził resort infrastruktury. MI już wydało w sprawie oświadczenie.
Drogi będą. Kiedyś... (ministerstwo odpowiada)

Sypią się harmonogramy budowy autostrad w Polsce. Nowe drogi będą później - o ile w ogóle będą, bo mogą nam przepaść dotacje Unii Europejskiej  

Według Ministerstwa Rozwoju Regionalnego autostrada A1 z Torunia do Strykowa koło Łodzi miała powstać w latach 2008-2010. Miała, bo trwają dopiero przetargi na jej budowę. Jest szansa, że trasa, na którą drogowcy zarezerwowali ponad 2,2 mld zł z unijnych dotacji, powstanie do końca 2012 r. – poinformowała „Gazeta Wyborcza”.

Opóźniających się inwestycji, na które drogowcy odłożyli miliardy złotych z Unii, jest znacznie więcej. Na pewno nie powstanie zgodnie z planem do 2011 r. droga ekspresowa S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz – Cotoń (1,3 mld zł z UE). W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała, że przetarg na jej budowę chce ogłosić w 2012 r.

Czy za dwa lata wrócimy z wakacji w Trójmieście do Warszawy drogą ekspresową S7 – z Żurominka przez Płońsk (1,3 mld zł dotacji z UE)? Tak wynika z planu ministerstwa. Ale to nierealne, bo budowa tej drogi zajmie około trzech lat po podpisaniu umowy. A przetargów jeszcze nie ogłoszono. GDDKiA wstępnie przesunęła termin tej inwestycji na 2013 r.

W budżecie Brukseli na lata 2007-13 Polska dostała 28 mld euro na unowocześnienie dróg, kolei, lotnisk i sieci energetycznych. To potężny zastrzyk pieniędzy, równy całości dotacji Unii dla Włoch. Około 10 mld euro z tej kwoty powinniśmy wydać na nowe autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice. Już jednak widać, że wykorzystanie tych pieniędzy idzie źle. Przepadną, jeśli do końca 2013 r. nie podpiszemy umów na inwestycje, które zostaną wykonane w kolejnych dwóch latach – zaalarmowała „Gazeta Wyborcza”.

Resort infrastruktury wydał okolicznościowy komunikat po publikacji artykułu. Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury poinformowało, że lista indykatywna dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko powstała w 2007 r. jako wykaz tytułów inwestycji możliwych do realizacji w ramach Programu.

Są to opisy projektów wraz z symulacją kosztów ich realizacji, umożliwiające prognozę zadania i jego kosztów na dzień sporządzenia listy.

Okres realizacji inwestycji z listy PO IiŚ przypada na lata 2008 - 2015 co oznacza, że każde zadanie jest aktualizowane co do zakresu oraz kwoty w procedurze przetargowej, której celem jest wyłonienie wykonawcy. Przetargi mogą być organizowane do końca 2013 roku. Z zestawienia dat oraz listy PO IiŚ 2007 i terminu przetargu na poszczególne zadania inwestycyjne wynika okres, w którym uległy zmianie poszczególne parametry projektu.

Procedura listy indykatywnej została ustalona w założeniach Programu Operacyjnego IiŚ i jest zgodna z praktyką obowiązującą w UE. Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje przetargi na poszczególne zadania, aktualizuje dane zgłaszane uprzednio w ramach listy indykatywnej. Umowy o dofinansowanie zawierane są za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przekazywane do MRR. Określają one ostateczne parametry wykorzystania środków unijnych i są podstawą do ich rozliczenia w przyszłości.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE